Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
11 januar 2022 08:46
Del på Facebook
Krafteksporten gikk ned i 2021. Illustrasjonsfoto: Terje Bendiksby / NTB
Krafteksporten gikk ned i 2021. Illustrasjonsfoto: Terje Bendiksby / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Til tross for nye utenlandskabler og rekordhøye strømpriser, var kraftutvekslingen med utlandet større i 2020 enn i 2021.

Ifølge tall fra Statnett, som har ansvaret for driften av 17 strømkabler til andre land, var kraftutvekslingen på 17,6 TWh i 2021, mot 20,5 TWh i 2020.

Kraftutveksling er summen av importert og eksportert kraft.

– Dette viser at mengden kraft eksportert i seg selv ikke er årsaken til de høye strømprisene, selv om det er flere som bidrar til det inntrykket, sier energipolitisk talsmann i Høyre, Nikolai Astrup til NRK.

Strømprisene har vært rekordhøye den siste tiden, og mange har tilskrevet dette utenlandskablene, mens andre har ment at det skyldes kombinasjonen av lav magasinfylling, høy gasspris og den øvrige akutte situasjonen i Europa.

Eksportnedgangen i fjor viser at dagens prissituasjon ikke først og fremst handler om hvor mye strøm som eksporteres eller importeres, men at Norge ikke kan unngå å bli påvirket av store endringer i landene vi er bundet til, påpeker Lars Haltbrekken, som representerer SV i energi- og miljøkomiteen på Stortinget.

– Det er helt styrt etter markedsmekanismer, uten tilstrekkelig demokratisk kontroll og regulering, sier Haltbrekken.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse