Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
11 januar 2022 08:46
Del på Facebook
Vannkraft i Vatnedalsdammane i Bykle i Setesdal. Slikt kan det bli mer av hvis Frp får viljen sin.Foto: Tor Erik Schrøder / NTB
Vannkraft i Vatnedalsdammane i Bykle i Setesdal. Slikt kan det bli mer av hvis Frp får viljen sin.Foto: Tor Erik Schrøder / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fremskrittspartiet fremmer tirsdag et forslag i Stortinget om å bygge ut ny vannkraft der det er miljømessig forsvarlig – også i vernede vassdrag.

I representantforslaget ber Frp regjeringen sikre at kraftselskapene selv får søke om konsesjon i vassdrag som nå er vernet.

Energipolitisk talsperson i Frp, Frank Sve, begrunner forslaget med høye strømpriser og usikkerhet knyttet til den fremtidige kraftsituasjonen.

Han sier det må tenkes langsiktig for å unngå at Norge får et fremtidig kraftunderskudd.

– Da må vi sørge for å øke kraftproduksjonen i årene som kommer ved å bygge ut mer vannkraft, sier Sve.

Ap og H på glid

Tidligere har Senterpartiet og Fremskrittspartiet stemt for et forslag om å øke kraftproduksjonen ved å åpne vernede vassdrag for utbygging – mens diskusjonen nå pågår i både Høyre og Arbeiderpartiet.

Terje Aasland (Ap), leder i energi- og miljøkomiteen på Stortinget, sa til Klassekampen i nyttårshelgen at det ikke er tvil om at Norge trenger mer strøm.

– I forbindelse med energikommisjonen vil det være naturlig å diskutere hvordan vi kan få mer ut av eksisterende vannkraft, men også se om det er mulig å bygge ut mer av det som har vært vernet, sa han.

389 vassdrag vernet

Høyres Nikolai Astrup har på sin side varslet at regjeringen kan regne med Høyres støtte for å vurdere skånsom utbygging av vernede vassdrag. Med forbehold om at det ikke går på bekostning av verneverdier, og at man tar i bruk ny teknologi.

Til sammen er 389 vassdrag i Norge enten helt eller delvis vernet mot utbygging.

I tillegg til å bygge ut mer vannkraft, foreslår Frp å effektivisere eksisterende vannkraft gjennom endringer i skattesystemet, og forenkle saksbehandlingstiden for nye konsesjoner.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 45 minutter siden Etterlyser rømling internasjonalt
TK viser usladdet bilde.
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse