Annonse
NTB
Artikkel
NTB
18 januar 2022 09:24
Del på Facebook
Komponentmangel, særlig mangel på databrikker, skapte problemer for bilproduksjonen og bilsalget i EU i 2021. Her presenteres den nye Volvo C40 Recharge i Stockholm i mars. Foto: Claudio Bresciani / TT / NTB
Komponentmangel, særlig mangel på databrikker, skapte problemer for bilproduksjonen og bilsalget i EU i 2021. Her presenteres den nye Volvo C40 Recharge i Stockholm i mars. Foto: Claudio Bresciani / TT / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Pandemi og forsyningsproblemer førte til at bilsalget i EU var på sitt laveste på 31 år i 2021.

Registreringen av nye personbiler falt med 2,4 prosent til 9,7 millioner solgte biler, ifølge den europeiske bilprodusentforeningen ACEA.

Mangelen på databrikkene som brukes i en rekke systemer i både bensin- og dieseldrevne biler og elbiler, var hovedårsaken til fallet.

I 2020 falt salget med nesten 24 prosent på grunn av koronapandemien, og gjorde at det ble solgt 3,3 millioner færre biler enn i 2019.

Fabrikker på tomgang

I utgangspunktet trodde ikke bilprodusentene at brikkemangelen ville gi store utslag, men til slutt ble produksjonen redusert og flere fabrikker satt på tomgang.

– Brikkemangelen påvirket bilproduksjonen negativt gjennom hele året, men spesielt i andre halvdel av 2021, sier ACEA i en uttalelse.

Årsaken til mangelen er pandemien, som har gjort forholdene vanskelig for produsentene av brikkene, med nedstenginger og koronasyke ansatte.

I tillegg har det vært problemer med forsyningskjeden, og en økt global etterspørsel etter elektronikk. Prisen på mange råvarer har skutt i været det siste året.

Tror på bedring

– Begynnelsen av 2022 vil fortsatt preges av disse problemene, sier Alexandre Marian i konsulentselskapet AlixPartners til AFP.

Men han tror samtidig at ting vil bedre seg mot sommeren.

– Situasjonen bør se bedre ut ved midten av året, men det betyr ikke at ikke andre problemer kan dukke opp når det kommer til råvarer, forsyningskjedene og mangel på arbeidskraft, sier han.

Andre deler av verden opplevde derimot ikke den samme nedgangen som EU i 2022. I Asia vokste bilmarkedet med 4,4 prosent, og i USA var oppgangen på 3,7 prosent.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 22 timer siden Etterlyser rømling internasjonalt
TK viser usladdet bilde.
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse