Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
28 januar 2022 09:57
Del på Facebook
Hurtigruteskipet Roald Amundsen til kai i Tromsø i august 2020 etter smitteutbruddet. Nå har rederiet fått 1 million kroner i foretaksstraff.Arkivfoto: Terje Pedersen / NTB
Hurtigruteskipet Roald Amundsen til kai i Tromsø i august 2020 etter smitteutbruddet. Nå har rederiet fått 1 million kroner i foretaksstraff.Arkivfoto: Terje Pedersen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hurtigruten får foretaksstraff på 1 million kroner, og kapteinen og den ene skipslegen straffes med bøter etter koronautbruddet på skipet Roald Amundsen i 2020.

Konstituert statsadvokat Jørn Bremnes hos Troms og Finnmark statsadvokatembeter, som har påtaleavgjort saken, sier at overtredelsen vurderes å være vesentlig med tanke på antall passasjerer og mannskap, sykdommens art, alvor og smittsomhet og faren for videre smitte.

– Påtalemyndigheten mener det er riktig å ilegge Hurtigruten en bot for dette, og mener ut fra overtredelsens art og alvorlighet at 1 million kroner er riktig bøtestraff, sier han i en pressemelding fra Troms politidistrikt.

Bøter til kaptein og skipslege

Politiet har også ilagt et forelegg på 30.000 kroner til kapteinen om bord og et forelegg på 40.000 kroner til skipslegen på andre seilas.

Kapteinen ilegges forelegget for brudd på smittevernloven etter manglende varsling om mulig smitte til norske myndigheter.

– Min klient godtar ikke forelegget og er som meg, overrasket, sier kapteinens advokat Arnt Angell til NTB.

Skipslegen får forelegg etter brudd på smittevernloven for manglende varsling og for brudd på helsepersonelloven for mangler ved yrkesutøvelsen som helsepersonell.

– Min klient stiller seg uforstående til siktelsen og nekter straffskyld. Han kommer ikke til å vedta boten, sier hans advokat Anders Schrøder Amundsen til NTB.

Varslet ikke

Hurtigrutens MS Roald Amundsen var på to seilaser fra Tromsø og rundt Svalbard i juli 2020. Fra onsdag 29. juli, to dager før anløp Tromsø havn, hadde rederiet flere uavhengige opplysninger som tilsa smitte av covid-19 om bord på skipet.

Etter ankomst til Tromsø fredag 31. juli på den andre seilasen, ble det påvist koronasmitte blant mannskap og passasjerer.

Til tross for dette unnlot rederiet å sette inn smitteverntiltak, varsle passasjerer, mannskap eller offentlige myndigheter om dette, skriver politiet i pressemeldingen.

Komplisert

– Dette er et komplisert saksforhold som reiser en rekke rettslige utfordringer. Derfor skal vi bruke helgen og de neste dagene på å gå gjennom detaljene i forelegget og hva det betyr for selskapet, sier advokat Berit Reiss-Andersen, som representerer Hurtigruten Coastal AS.

– Vi kommer tilbake med flere kommentarer når vi og styret i Hurtigruten Coastal AS har konkludert, sier hun.

Totalt hadde 42 av besetningsmedlemmene om bord på Roald Amundsen koronasmitte. Også 29 passasjerer ble smittet i utbruddet. Totalt måtte 386 passasjerer i karantene.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse