Annonse
NTB
Artikkel
NTB
14 februar 2022 08:36
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Steinar Melby / KSU.NO
Illustrasjonsfoto: Steinar Melby / KSU.NO
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Regjeringen vil stramme inn igjen på drosjenæringen og blant annet stille strengere kompetansekrav. Høyre mener de vil gjøre det dyrere.

Forslaget blir om kort tid sendt på høring, skriver Samferdselsdepartementet i en pressemelding mandag.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård mener Solberg-regjeringens «frislipp» av taxinæringen har ført til overkapasitet i byene.

– For ett år siden innførte forrige regjering nye regler for drosjenæringen. Det innebar blant annet et frislipp i antall løyvehavere, fjerning av behovsprøving og fjerning av krav om tilknytning til drosjesentral. Dette har ført til situasjon hvor det bare i løpet av det siste året er utstedt over 4000 nye drosjeløyver, noe som ser ut til å ha gitt en overkapasitet i byene, sier han.

Frykter svart marked

Han mener dereguleringen også har ført til at myndighetene har mindre oversikt over taxitilbudet og økt risikoen for svart virksomhet. De frykter i tillegg at frislippet gjør tilbudet i distriktene mer usikkert.

Regjeringen ønsker også at det fortsatt skal stilles krav til taksameter i drosjer. Den vil også å stille flere krav til drosjenæringen. Blant annet krav om kompetanse for løyvehavere, samt bankgaranti, krav om taklampe og registrering som drosje i kjøretøyregisteret.

Det har lenge vært kjent at regjeringen ville stramme inn for drosjenæringen. Det er imidlertid uklart hvordan de skal trekke tilbake de nye løyvene som allerede er utdelt etter at det ble enklere å få dem.

Høyre: Blir dyrere

Høyre, som ledet an i innføringen av taxireformen, mener regjeringen kommer til å skape monopoltilstander, økte priser og dårligere konkurranse.

– En reversering gir et dyrere og dårligere taxitilbud. En strengt regulert taxinæring vil ikke klare å tilpasse seg dagens marked, sier samferdselspolitisk talsperson Trond Helleland (H).

Han mener venstresiden løper ærend for taxiselskapene i Norge, og han mener regjeringens argumenter er tvilsomme.

– Samferdselsministeren bruker også dårligere tilbud i distriktene som argument, men taxirereformen omfattet bare de 33 største kommunene i Norge. I de 323 minste kommunene kan det fortsatt være enerett, sier Helleland.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøStatus er i dag at tildelingsbrevet til SVV frå Regjeringa ikkje gir opning for meir førebuing av strekninga Vik-Molde, inkludert ...
Terje Sundsbø 9 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrDu hevder at det vil kreve en ny KS2-analyse kun for å prisjustere kostnadene i en nylig utarbeidet KS2-analyse. Da ...
Geir Ole Sætremyr 19 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøNår bompengeproposisjonen eventuelt skal leggast fram fram for Stortinget må grunnlaget vere presist basert på oppdaterte kostnadstall.Så vil nok Stortinget ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrNår blir det tvingende nødvendig å oppdatere en KS2-rapport fra mars 2023 på grunn av prisendringer?I sammenligning med null-alternativet; når ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøEg har sagt at KS2 må oppdaterast for endring av kostnadsnivået i prosjektet der KS2 rapporten frå 2023 er etter ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrMener du for alvor at en KS2-analyse må kvalitetssikres på nytt bare på grunn av prisstigning?
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse