Annonse
NTB
Artikkel
NTB
14 februar 2022 08:36
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Steinar Melby / KSU.NO
Illustrasjonsfoto: Steinar Melby / KSU.NO
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Regjeringen vil stramme inn igjen på drosjenæringen og blant annet stille strengere kompetansekrav. Høyre mener de vil gjøre det dyrere.

Forslaget blir om kort tid sendt på høring, skriver Samferdselsdepartementet i en pressemelding mandag.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård mener Solberg-regjeringens «frislipp» av taxinæringen har ført til overkapasitet i byene.

– For ett år siden innførte forrige regjering nye regler for drosjenæringen. Det innebar blant annet et frislipp i antall løyvehavere, fjerning av behovsprøving og fjerning av krav om tilknytning til drosjesentral. Dette har ført til situasjon hvor det bare i løpet av det siste året er utstedt over 4000 nye drosjeløyver, noe som ser ut til å ha gitt en overkapasitet i byene, sier han.

Frykter svart marked

Han mener dereguleringen også har ført til at myndighetene har mindre oversikt over taxitilbudet og økt risikoen for svart virksomhet. De frykter i tillegg at frislippet gjør tilbudet i distriktene mer usikkert.

Regjeringen ønsker også at det fortsatt skal stilles krav til taksameter i drosjer. Den vil også å stille flere krav til drosjenæringen. Blant annet krav om kompetanse for løyvehavere, samt bankgaranti, krav om taklampe og registrering som drosje i kjøretøyregisteret.

Det har lenge vært kjent at regjeringen ville stramme inn for drosjenæringen. Det er imidlertid uklart hvordan de skal trekke tilbake de nye løyvene som allerede er utdelt etter at det ble enklere å få dem.

Høyre: Blir dyrere

Høyre, som ledet an i innføringen av taxireformen, mener regjeringen kommer til å skape monopoltilstander, økte priser og dårligere konkurranse.

– En reversering gir et dyrere og dårligere taxitilbud. En strengt regulert taxinæring vil ikke klare å tilpasse seg dagens marked, sier samferdselspolitisk talsperson Trond Helleland (H).

Han mener venstresiden løper ærend for taxiselskapene i Norge, og han mener regjeringens argumenter er tvilsomme.

– Samferdselsministeren bruker også dårligere tilbud i distriktene som argument, men taxirereformen omfattet bare de 33 største kommunene i Norge. I de 323 minste kommunene kan det fortsatt være enerett, sier Helleland.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 12 timer siden FrP leverer det vi lova
Frp kan takke dagens regjering for at partiet kan innfri sine valgløfter, ikke egen innsats. Men det er typisk for ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Anne Mari SandshamnSom vanlig ingen saklige argumenter verken til Rasmussens artikkel eller mine momenter. Det oppsummerer motstanden mot Møreaksen i et nøtteskall.
Anne Mari Sandshamn 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasDu har så rett Arne. Å føre en dialog for en selv er ikke vanlig.
Bjørn Nøstvold 3 dager siden Venstre gir seg selv en rett venstre
Ønsker en forandring, stemmer en for forandring.
Vidar Hölm 4 dager siden Neste år er det igjen Stortingsvalg
"Nå er det ikke tid for «blame game», sa helseminister Jan Christian Vestre (Ap) til Sunnmørsposten 24. oktober. Jo, det ...
Vidar Hölm 4 dager siden Neste år er det igjen Stortingsvalg
Norges offentlige helsevesen er i full krise og det er det nettopp Arbeiderpartiet som har hovedansvaret for! Helsereformen 2002/Tore Tønne. ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse