Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
01 april 2022 09:29
Del på Facebook
Seks av drukningsdødsfallene i første kvartal i år skjedde etter fall fra land. Illustrasjonsfoto: Svein Ove Ekornesvåg / NTB
Seks av drukningsdødsfallene i første kvartal i år skjedde etter fall fra land. Illustrasjonsfoto: Svein Ove Ekornesvåg / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ti personer druknet fra båt i første kvartal i år. Det er dobbelt så mange som i samme periode i fjor.

Totalt omkom 17 personer i drukningsulykker i første kvartal, viser Redningsselskapets drukningsstatistikk. Det er seks flere enn på samme tidspunkt i fjor.

Seks av båtulykkene i år var relatert til bruk av fritidsbåt, mens fire personer druknet fra yrkesbåt. Det er det høyeste antallet slike drukningsulykker Redningsselskapet har registrert siden de overtok drukningsstatistikken i 2017.

– Som regel er det få drukningsulykker fra fritidsbåt vinterstid. Fire av årets ulykker ser ut til å ha skjedd etter fall mellom båt og brygge. Er man uheldig og faller ut i kaldt vann, er drukningsfaren dessverre stor, sier Tanja Krangnes, fagsjef for drukningsforebygging.

Annonse
Annonse

Seks av drukningsdødsfallene skjedde etter fall fra land, mens ett av tilfellene har ukjent årsak.

16 av de 17 omkomne var menn. Den yngste var i 20-årene og den eldste i 80-årene.

Fire av drukningsulykkene skjedde i Nordland. Troms og Finnmark og Agder hadde tre ulykker. Det er registrert to drukninger i Viken og Vestland, mens Trøndelag, Rogaland og Oslo har hittil i år hatt én drukningsulykke hver.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse