Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
06 april 2022 10:18
Del på Facebook
Stortingsrepresentant Geir Jørgensen (R) i næringskomiteen støtter forslaget om ny rasplan og partiet sikret dermed flertall. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Stortingsrepresentant Geir Jørgensen (R) i næringskomiteen støtter forslaget om ny rasplan og partiet sikret dermed flertall. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Forslaget om en ny helhetlig ras- og skredsikringsplan for fylkesveinettet, så vel som riksveinettet, fikk tirsdag flertall på Stortinget.

– Det kan ikke være hvem som eier veien, som skal avgjøre sikkerheten. Det haster å få gjort noe med problemer på mange fylkesveier. Det er Stortinget som sitter på pengene, og da må staten ta ansvar, sier stortingsrepresentant Geir Jørgensen i Rødt, som sikret flertallet sammen med SV, Høyre og Frp.

Stortinget vedtok tirsdag flere tiltak for å sikre landets veier mot ras og skred. De ber regjeringen legge fram en handlingsplan med en helhetlig vurdering av sikringsnivå for Stortinget.

I tillegg ber de regjeringen utarbeide et innovasjonsprogram som skal finne flere alternative løsninger til skredsikring og skredovervåking.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Forslagene ble opprinnelig stilt av Høyre. Med SVs stemmer fikk forslaget altså flertall.

– Jeg er glad for at de veldig mange rasfarlige veiene i Norge nå blir gjort noe med. Her er det et helt vanvittig etterslep, og vi må begynne jobben for tryggere distriktsveier så fort som mulig, sier SVs transportpolitiske talsperson Mona Fagerås til NTB.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøBompengeperioden er 20 år + 5 år dersom lånet ikkje er betalt etter 20 år. Dei siste 5 åra med ...
Terje Sundsbø 1 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrBasert på KS2-analysen så er bompengeperioden avsluttet i 2050, og bompengeopplegget er robust.Fortsatt svarer Naturvernforbundet ikke på de spørsmålene jeg ...
Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøMed forventa prisstigning og rentekostnader vil bompengebetalinga for Ørskogfjellet til Vik beløpe seg til 600 millionar, minst. Med ÅDT på ...
Terje Sundsbø 5 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDet er ingen som har påstått at E136 Eksportveien skal gå via Vik. Det er ikke det samme som at ...
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje Sundsbø0-alternativer er: Forutsetning er at strekninga Vik til Molde blir bygd. Då blir strekninga Ørskogfjellet til Vik korta ned med ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDet hjalp lite at du nå har tilgang til PC. Du/Naturvernforbundet er fortsatt ute av stand til å svare.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse