Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Steinar Melby
Artikkel
06 april 2022 14:30
Del på Facebook
Njord A med Skandi Hera godt skjult bak plattformen. Foto: Steinar Melby, KSU.NO
Njord A med Skandi Hera godt skjult bak plattformen. Foto: Steinar Melby, KSU.NO
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Njord-feltet er bygd ut med en flytende stålplattform, Njord A, som har et integrert dekk med bore- og prosesseringsanlegg og boligkvarter. I perioden 2016–2022 har feltet vært stengt ned mens plattformen Njord A og lagerskipet Njord B gjennomgår en omfattende oppgradering.

Njord A er klar for å settes ut på feltet og er mildlertidig parkert på Talgsjøen i påvente av bedre vær. Plattformen kom inn søndag den 3.april 2022.

Sammen med flyteplattformen ligger offshorefartøyene Magne Viking, Skandi Vega, Siem Opal og godt skjult bak plattformen, Skandi Hera

Njord-feltet var i produksjon fra 1997 og fram til 2016. I perioden 2016 til 2022 gjennomgår plattformen og lagerskipet en omfattende ombygging for å klargjøres for drift fram til 2040. Som en del av dette oppgraderingsprosjektet blir også plattformen klargjort for oppkobling av Bauge og Fenja feltene.

1T5A4541 PanoNjord A på Talgsjøen mellom Kristiansund og Tustna, Aure. Foto: Steinar Melby / KSU.NO

1T5A4549Magne Viking på Talgsjøen mellom Kristiansund og Tustna, Aure. Foto: Steinar Melby / KSU.NO

1T5A4550Skandi Vega på Talgsjøen mellom Kristiansund og Tustna, Aure. Foto: Steinar Melby / KSU.NO

1T5A4551Siem Opal på Talgsjøen mellom Kristiansund og Tustna, Aure. Foto: Steinar Melby / KSU.NO

Fakta om Njordfeltet

njord landscapeNjordfeltet 130 km vest for Kristiansund. Illustrasjon: Equinor

  • Beliggenhet: Blokk 6407/7 og 6407/10, om lag 130 km nordvest for Kristiansund og 30 km vest for Draugen-feltet
  • Oppstart: 30. september 1997
  • Produksjon: Olje og gass
Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

@Terje SundsbøEg viser til vedtak i Fylkestinget og Aukra kommune om bygging av fylkesvegsamand som skal vere sjølfinansierande utan økonomisk bidrag ...
@Geir Ole SætremyrMener du det er rimelig at folket på Nordøyene betaler en bompengeandel på 12%, mens folket på Gossen skal betale ...
@Terje SundsbøDå må du komme med ei truverdig utrekning som torpederer mi gjennomsnittsbetraktning.Til orientering var eg til stades på kommunedelsutvalet for ...
@Geir Ole SætremyrVi har for lengst oppfattet at du tror bompengesatsen på Kjerringsundet blir 250 kr. pr. passering. Dette er langt over ...
@Terje SundsbøEg er den første til å beklage at eg ikkje kjenner strukturen på finansiering av Nordøyvegen, korkje korleis fergeavløysing for ...
@Geir Ole SætremyrNordøyvegen er et fergeavløsningsprosjekt. Den fergetrafikken som er avløst er så vidt jeg vet mindre enn den trafikken som i ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse