Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Steinar Melby
Artikkel
06 april 2022 14:30
Del på Facebook
Njord A med Skandi Hera godt skjult bak plattformen. Foto: Steinar Melby, KSU.NO
Njord A med Skandi Hera godt skjult bak plattformen. Foto: Steinar Melby, KSU.NO
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Njord-feltet er bygd ut med en flytende stålplattform, Njord A, som har et integrert dekk med bore- og prosesseringsanlegg og boligkvarter. I perioden 2016–2022 har feltet vært stengt ned mens plattformen Njord A og lagerskipet Njord B gjennomgår en omfattende oppgradering.

Njord A er klar for å settes ut på feltet og er mildlertidig parkert på Talgsjøen i påvente av bedre vær. Plattformen kom inn søndag den 3.april 2022.

Sammen med flyteplattformen ligger offshorefartøyene Magne Viking, Skandi Vega, Siem Opal og godt skjult bak plattformen, Skandi Hera

Njord-feltet var i produksjon fra 1997 og fram til 2016. I perioden 2016 til 2022 gjennomgår plattformen og lagerskipet en omfattende ombygging for å klargjøres for drift fram til 2040. Som en del av dette oppgraderingsprosjektet blir også plattformen klargjort for oppkobling av Bauge og Fenja feltene.

1T5A4541 PanoNjord A på Talgsjøen mellom Kristiansund og Tustna, Aure. Foto: Steinar Melby / KSU.NO

1T5A4549Magne Viking på Talgsjøen mellom Kristiansund og Tustna, Aure. Foto: Steinar Melby / KSU.NO

1T5A4550Skandi Vega på Talgsjøen mellom Kristiansund og Tustna, Aure. Foto: Steinar Melby / KSU.NO

1T5A4551Siem Opal på Talgsjøen mellom Kristiansund og Tustna, Aure. Foto: Steinar Melby / KSU.NO

Fakta om Njordfeltet

njord landscapeNjordfeltet 130 km vest for Kristiansund. Illustrasjon: Equinor

  • Beliggenhet: Blokk 6407/7 og 6407/10, om lag 130 km nordvest for Kristiansund og 30 km vest for Draugen-feltet
  • Oppstart: 30. september 1997
  • Produksjon: Olje og gass
Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Hans-Peter Kaaresen 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnFøyer seg inn i en lang rekke av tilsvarende........."Pompel og Pilt" fortsetter som bidragsytere i underholdningsbransjen.  Teoriene deres er det ...
Anne Mari Sandshamn 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Rasmuss >Rassmussen og Terje Sundsbø påstår følgende sitat, kopiert direkte fra leserinnlegg : " Det finnes flere ferdige fergeavløsningsprosjekter både ...
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette intervjuet med TØI-forskar Aud Tennøy skildrer mange av dei tiltaka som må til for å nå klimamåla https://www.energiogklima.no/to-grader/ekspertintervju/fire-ting-vi-ma-slutte-med-hvis-vi-skal-na-klimamalene
Espen Heitmann 15 timer siden Meir norsk mat i fylkeskommunen
Nå er det vel liten tvil om at Dordi har ett selektivt forhold til fakta, jeg vil bare minne om ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøHer er kontaktinformasjonhttps://naturvernforbundet.no/ansatte/holger-schlaupitz/
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSom vanlig svarer du ikke på de spørsmål du får. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?Representerer du virkelig Naturvernforbundet?
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse