Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Annonse
Steinar Melby
Artikkel
06 april 2022 14:30
Del på Facebook
Njord A med Skandi Hera godt skjult bak plattformen. Foto: Steinar Melby, KSU.NO
Njord A med Skandi Hera godt skjult bak plattformen. Foto: Steinar Melby, KSU.NO
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Njord-feltet er bygd ut med en flytende stålplattform, Njord A, som har et integrert dekk med bore- og prosesseringsanlegg og boligkvarter. I perioden 2016–2022 har feltet vært stengt ned mens plattformen Njord A og lagerskipet Njord B gjennomgår en omfattende oppgradering.

Njord A er klar for å settes ut på feltet og er mildlertidig parkert på Talgsjøen i påvente av bedre vær. Plattformen kom inn søndag den 3.april 2022.

Sammen med flyteplattformen ligger offshorefartøyene Magne Viking, Skandi Vega, Siem Opal og godt skjult bak plattformen, Skandi Hera

Njord-feltet var i produksjon fra 1997 og fram til 2016. I perioden 2016 til 2022 gjennomgår plattformen og lagerskipet en omfattende ombygging for å klargjøres for drift fram til 2040. Som en del av dette oppgraderingsprosjektet blir også plattformen klargjort for oppkobling av Bauge og Fenja feltene.

1T5A4541 PanoNjord A på Talgsjøen mellom Kristiansund og Tustna, Aure. Foto: Steinar Melby / KSU.NO

1T5A4549Magne Viking på Talgsjøen mellom Kristiansund og Tustna, Aure. Foto: Steinar Melby / KSU.NO

1T5A4550Skandi Vega på Talgsjøen mellom Kristiansund og Tustna, Aure. Foto: Steinar Melby / KSU.NO

1T5A4551Siem Opal på Talgsjøen mellom Kristiansund og Tustna, Aure. Foto: Steinar Melby / KSU.NO

Fakta om Njordfeltet

njord landscapeNjordfeltet 130 km vest for Kristiansund. Illustrasjon: Equinor

  • Beliggenhet: Blokk 6407/7 og 6407/10, om lag 130 km nordvest for Kristiansund og 30 km vest for Draugen-feltet
  • Oppstart: 30. september 1997
  • Produksjon: Olje og gass
Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Skrot fergene
@Geir Ole SætremyrDet betyr at E39 Vik-Molde er prioritert for oppstart første seks år. God helg til deg også.
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Skrot fergene
@Terje SundsbøVi får konkludere medat vi ikkje blir samde om kva som er konklusjonen i SVV sitt innspel til ny NTP. ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Skrot fergene
@Geir Ole SætremyrTabell 4.3 på side 49 har 14 kolonner (inklusive de med kun grafikk), hvor kolonne 2 angir navnet på prosjektet. ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Skrot fergene
@Terje SundsbøTabell 4.3, kolonner for avsette midler periode 23-. Der finn eg ikkje beløp. Kanskje tar eg feil?
Terje Sundsbø 3 dager siden Grunnsolide Møreaksen
@Tor HansenHvilke penger finnes allerede for fastlandsforbindelse til Gossen? Tror du pengene til Kjerringsundet vil være tilgjengelig? Fastlandsforbindelse til Otrøya og ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Skrot fergene
@Geir Ole SætremyrI tabell 4.3 på side 49 er det ulike tall for «Lønnsomhet» og «Kostnad». Hvilken kolonne mener du angir avsatt ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse