Havila Kystruten rammes av en ny pakke med sanksjoner fra EU fordi de leaser skip fra et selskap som eies av Russland.
Havila Kystruten skal etter planen drive fire skip som går i rute mellom Bergen og Kirkenes og har avtale med den norske staten om dette på samme måte som med Hurtigruten.
Men nå skriver rederiet i en børsmelding at EUs sanksjoner mot russiske selskaper og enkeltpersoner rammer dem.
Havila Kystruten skal nemlig lease sine skip av et selskap kalt GTLK.
– Sanksjonene forhindrer GTLK i å gjennomføre finansieringen av selskapets skip, skriver Havila i børsmeldingen.
– Støtter sanksjonene
GTLK er et statlig russisk leasingselskap med kontor flere steder i verden. Deres 70 passasjerfly og 19 tankskip er ifølge E24 verdsatt til 4,5 milliarder dollar. På kundelisten står blant annet flyselskaper som Emirates, EasyJet, SunExpress og Aeroflot.
I selskapets styre sitter blant annet flere russiske regjeringstopper, samt president Vladimir Putins pressetalsmann Dmitrij Peskov, skriver E24.
Etter planen skal de finansiere alle de fire skipene Havila Kystruten skal sette inn mellom Bergen og Kirkenes. Så langt er det første skipet, Havila Capella, satt inn i trafikk, mens det andre, Havila Castor, er leveringsklart fra Tersan-verftet i Tyrkia og skal etter planen settes i trafikk fra 10. mai, skriver NRK.
– Vi støtter myndighetenes sanksjoner mot Russland og etterlever sanksjonsbestemmelser som de fastsetter. Vi arbeider nå med å få refinansiert Havila Capella for å bryte alle bånd med sanksjonerte og russiskeide selskaper, sier administrerende direktør Bent Martini i en pressemelding fra Havila mandag ettermiddag.
Drøftelser
I børsmeldingen mandag morgen skriver Havila at de jobber med konkrete drøftelser. Bare noen timer senere er rederiet tilsynelatende kommet nærmere en løsning, men direktør Martini betegner finansieringen av de fire skipene som komplekse øvelser.
Etter at Russland invaderte Ukraina, og verden har reagert med omfattende sanksjoner mot Russland, er brått hele den planlagte finansieringsmodellen til Havila gått i vasken.
– Vi skal forholde oss til gjeldende sanksjonsreglement og norsk lovgivning når vi skal refinansiere våre skip, sier Martini.
Selskapet varsler at det vil komme med mer informasjon så snart det foreligger.
(©NTB)