Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
11 april 2022 18:43
Del på Facebook
Kontorbygget til Havila Shipping ASA på Mjølstadneset i Fosnavåg i Herøy kommune i Møre og Romsdal. Selskapet er nå rammet av EUs sanksjoner mot Russland etter invasjonen av Ukraina og må lete etter nye finansieringsmetoder for kystruteskipene sine. Foto: Halvard Alvik, NTB
Kontorbygget til Havila Shipping ASA på Mjølstadneset i Fosnavåg i Herøy kommune i Møre og Romsdal. Selskapet er nå rammet av EUs sanksjoner mot Russland etter invasjonen av Ukraina og må lete etter nye finansieringsmetoder for kystruteskipene sine. Foto: Halvard Alvik, NTB

Havila Kystruten rammes av en ny pakke med sanksjoner fra EU fordi de leaser skip fra et selskap som eies av Russland.

Havila Kystruten skal etter planen drive fire skip som går i rute mellom Bergen og Kirkenes og har avtale med den norske staten om dette på samme måte som med Hurtigruten.

annonse

Men nå skriver rederiet i en børsmelding at EUs sanksjoner mot russiske selskaper og enkeltpersoner rammer dem.

Havila Kystruten skal nemlig lease sine skip av et selskap kalt GTLK.

– Sanksjonene forhindrer GTLK i å gjennomføre finansieringen av selskapets skip, skriver Havila i børsmeldingen.

– Støtter sanksjonene

GTLK er et statlig russisk leasingselskap med kontor flere steder i verden. Deres 70 passasjerfly og 19 tankskip er ifølge E24 verdsatt til 4,5 milliarder dollar. På kundelisten står blant annet flyselskaper som Emirates, EasyJet, SunExpress og Aeroflot.

I selskapets styre sitter blant annet flere russiske regjeringstopper, samt president Vladimir Putins pressetalsmann Dmitrij Peskov, skriver E24.

annonse

Etter planen skal de finansiere alle de fire skipene Havila Kystruten skal sette inn mellom Bergen og Kirkenes. Så langt er det første skipet, Havila Capella, satt inn i trafikk, mens det andre, Havila Castor, er leveringsklart fra Tersan-verftet i Tyrkia og skal etter planen settes i trafikk fra 10. mai, skriver NRK.

– Vi støtter myndighetenes sanksjoner mot Russland og etterlever sanksjonsbestemmelser som de fastsetter. Vi arbeider nå med å få refinansiert Havila Capella for å bryte alle bånd med sanksjonerte og russiskeide selskaper, sier administrerende direktør Bent Martini i en pressemelding fra Havila mandag ettermiddag.

Drøftelser

I børsmeldingen mandag morgen skriver Havila at de jobber med konkrete drøftelser. Bare noen timer senere er rederiet tilsynelatende kommet nærmere en løsning, men direktør Martini betegner finansieringen av de fire skipene som komplekse øvelser.

Etter at Russland invaderte Ukraina, og verden har reagert med omfattende sanksjoner mot Russland, er brått hele den planlagte finansieringsmodellen til Havila gått i vasken.

– Vi skal forholde oss til gjeldende sanksjonsreglement og norsk lovgivning når vi skal refinansiere våre skip, sier Martini.

Selskapet varsler at det vil komme med mer informasjon så snart det foreligger.

(©NTB)

annonse

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

@Terje SundsbøFordi du hater ferger, betyr det ikke at alle andre gjør det! Og hva vet du om hva andre trenger ...
@Bengt G ErikssonTror ikke han sikter til hvordan dere har det i partiet og oppfatter det selv men mer mot politiske resultater. ...
@Anne Mari SandshamnFerger er ikke noen kjærkommen pause, men et utidig heft for nesten alle. Det er grotesk egoistisk å påtvinge alle ...
@Terje SundsbøFordi ferger ER og blir er kjærkommen pause  for de fleste, og de aller fleste trailerer legger inn pålagte hvilepauser ...
Vidar Hölm 16 timer siden Selvfølgelig trenger vi Nordmørslista!
Bygningsmasse på Hjelset er nedskalert med ca 60 000 kvadratmeter fra opprinnelig planlagt. Det er en katastrofe. En katastrofe som ...
Hei!Du starter med at du ikke flagger noe politisk syn, men det gjør du jo, selvfølgelig. Du sier at krydderet ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse

Våre utvalgte