Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
19 april 2022 13:54
Del på Facebook
Både avstanden mellom merdene og selve merdene har i snitt blitt vesentlig større de siste 15 årene ved norske oppdrettsanlegg, viser en undersøkelse. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB
Både avstanden mellom merdene og selve merdene har i snitt blitt vesentlig større de siste 15 årene ved norske oppdrettsanlegg, viser en undersøkelse. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Norske oppdrettsmerder blir større og har større avstand mellom hver merd. Området anleggene bruker, er mer enn doblet i løpet av de siste 15 årene.

Det viser en kartlegging Havforskningsinstituttet (HI) har gjort i samarbeid med Universitetet i Melbourne ved hjelp av satellittbilder mellom 2005 og 2020.

Annonse
Annonse

Undersøkelsene viser at Norge står for den største økningen i totalareal som benyttes ved hvert anlegg i perioden blant de store oppdrettsnasjonene, med 221 prosent, tett etterfulgt av Færøyene.

Gjennomsnittet for norske anlegg i 2020 var sju merder på 43 meter i bredde/diameter rundt 520 meter fra land. I 2005 var antall merder det samme, men de var 23 meter i bredde/diameter og 460 meter fra land. Avstanden mellom hver merd har på sin side økt fra seks meter i snitt i 2005 til 37 meter i 2020.

Det er både fordeler og ulemper med større merder, ifølge HI-forsker Ole Folkedal.

Annonse
Annonse

– Vi ser økt bruk av større merder både i Norge og flere andre steder. Større merder gir også lavere sannsynlighet for rømming, men konsekvensene av en rømming kan bli større blant annet fordi det er flere fisk i hver merd, sier han.

At anleggene samlet sett blir større, betyr mer utslipp, påpeker HI-forskerkollega Frode Oppedal.

– Når oppdrettsanleggene blir større, produserer de mer utslipp, enkelt sagt mer fiskebæsj. Samtidig ser vi at anleggene flyttes noe lengre fra land, og at merdene plasseres på mer utsatte steder med mer bølger og strøm. Det gjør at bæsjen spres mer og fordeles over et havmiljø med større evne til å omsette tilførte næringssalter og organisk materiale, forklarer han.

(©NTB)

Annonse
Annonse
Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Skrot fergene
@Geir Ole SætremyrDet betyr at E39 Vik-Molde er prioritert for oppstart første seks år. God helg til deg også.
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Skrot fergene
@Terje SundsbøVi får konkludere medat vi ikkje blir samde om kva som er konklusjonen i SVV sitt innspel til ny NTP. ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Skrot fergene
@Geir Ole SætremyrTabell 4.3 på side 49 har 14 kolonner (inklusive de med kun grafikk), hvor kolonne 2 angir navnet på prosjektet. ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Skrot fergene
@Terje SundsbøTabell 4.3, kolonner for avsette midler periode 23-. Der finn eg ikkje beløp. Kanskje tar eg feil?
Terje Sundsbø 3 dager siden Grunnsolide Møreaksen
@Tor HansenHvilke penger finnes allerede for fastlandsforbindelse til Gossen? Tror du pengene til Kjerringsundet vil være tilgjengelig? Fastlandsforbindelse til Otrøya og ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Skrot fergene
@Geir Ole SætremyrI tabell 4.3 på side 49 er det ulike tall for «Lønnsomhet» og «Kostnad». Hvilken kolonne mener du angir avsatt ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse