Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
19 april 2022 13:54
Del på Facebook
Både avstanden mellom merdene og selve merdene har i snitt blitt vesentlig større de siste 15 årene ved norske oppdrettsanlegg, viser en undersøkelse. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB
Både avstanden mellom merdene og selve merdene har i snitt blitt vesentlig større de siste 15 årene ved norske oppdrettsanlegg, viser en undersøkelse. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Norske oppdrettsmerder blir større og har større avstand mellom hver merd. Området anleggene bruker, er mer enn doblet i løpet av de siste 15 årene.

Det viser en kartlegging Havforskningsinstituttet (HI) har gjort i samarbeid med Universitetet i Melbourne ved hjelp av satellittbilder mellom 2005 og 2020.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Undersøkelsene viser at Norge står for den største økningen i totalareal som benyttes ved hvert anlegg i perioden blant de store oppdrettsnasjonene, med 221 prosent, tett etterfulgt av Færøyene.

Gjennomsnittet for norske anlegg i 2020 var sju merder på 43 meter i bredde/diameter rundt 520 meter fra land. I 2005 var antall merder det samme, men de var 23 meter i bredde/diameter og 460 meter fra land. Avstanden mellom hver merd har på sin side økt fra seks meter i snitt i 2005 til 37 meter i 2020.

Det er både fordeler og ulemper med større merder, ifølge HI-forsker Ole Folkedal.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– Vi ser økt bruk av større merder både i Norge og flere andre steder. Større merder gir også lavere sannsynlighet for rømming, men konsekvensene av en rømming kan bli større blant annet fordi det er flere fisk i hver merd, sier han.

At anleggene samlet sett blir større, betyr mer utslipp, påpeker HI-forskerkollega Frode Oppedal.

– Når oppdrettsanleggene blir større, produserer de mer utslipp, enkelt sagt mer fiskebæsj. Samtidig ser vi at anleggene flyttes noe lengre fra land, og at merdene plasseres på mer utsatte steder med mer bølger og strøm. Det gjør at bæsjen spres mer og fordeles over et havmiljø med større evne til å omsette tilførte næringssalter og organisk materiale, forklarer han.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 20 timer siden Etterlyser rømling internasjonalt
TK viser usladdet bilde.
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse