Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
03 mai 2022 10:17
Del på Facebook
25 havbruksbedrifter mellom Nordhordland og Stad tapte mot staten i lagmannsretten. Foto: Gorm Kallestad / NTB
25 havbruksbedrifter mellom Nordhordland og Stad tapte mot staten i lagmannsretten. Foto: Gorm Kallestad / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

25 havbruksbedrifter mellom Nordhordland og Stad fikk ikke medhold av Gulating lagmannsrett i søksmålet mot Nærings- og fiskeridepartementet.

Bedriftene saksøkte staten på bakgrunn av at departementet satte såkalt rødt lys etter trafikklysmodellen i produksjonsområde 4 vinteren 2020.

Rødt lys innebar at de 25 havbruksbedriftene i dette området måtte redusere produksjonskapasiteten sin med 6 prosent. Bakgrunnen var at staten mente påvirkningen fra lakselus på villaks i området var uakseptabel.

Fiskeribedriftene mener vedtaket om rødt lys ble fattet på mangelfullt og uriktig faktagrunnlag, og anklager departementet for grove saksbehandlingsfeil.

Annonse
Annonse

I en pressemelding skriver advokat Trond Hatland på vegne av de 25 bedriftene at dommen fra lagmannsretten nå skal gjennomgås grundig.

– De 25 bedriftene som er part i søksmålet er skuffet over at deres synspunkter ikke ble tatt til følge av retten. Dommen vil nå bli gjennomgått i detalj med våre juridiske rådgivere, og en vil i samarbeid vurdere en eventuell anke til Høyesterett, heter det i pressemeldingen.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse