Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
28 mai 2022 09:29
Del på Facebook
Økte strøm- og drivstoffpriser slår kraftigere ut i Distrikts-Norge, slår Ruralis fast. Illustrasjonsfoto: Stian Lysberg Solum / NTB
Økte strøm- og drivstoffpriser slår kraftigere ut i Distrikts-Norge, slår Ruralis fast. Illustrasjonsfoto: Stian Lysberg Solum / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

De høye prisene på strøm og drivstoff slår kraftigere ut i Distrikts-Norge og kan gjøre det dyrere å bo der, ifølge Ruralis.

I forskningssenterets lokalsamfunnsundersøkelse svarer 80 prosent av folk i distriktene at de bor i eneboliger eller på et gårdsbruk. Flere kjører også fossilbil enn i byene, skriver Nationen.

Økte priser på strøm og drivstoff fører til at bedrifter må heve prisene til kundene.

– Et eksempel på dette er for eksempel håndverkere som må øke prisene sine for å kompensere for høyere drivstoffpriser. Dette vil føre til at det blir dyrere å bygge hus, og dette vil ramme distriktene hardere enn byene, sier forsker Jostein Brobakk i Ruralis.

Annonse
Annonse

Han viser til at markedsprisen for hus allerede er mye lavere i distriktene enn i byen.

– Med økte priser på innsatsfaktorer vil denne differansen øke. Dermed rammes både næringslivet og befolkningen i distriktene hardere enn de som bor mer urbant, sier Brobakk.

Han peker også på at bøndenes økonomi kan komme til å svekkes. Årsaken er at bøndene ikke kan overføre økte kostnader til kundene slik andre bedrifter kan.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse