Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
31 mai 2022 09:01
Del på Facebook
DNB sier sperring av konto er siste utvei overfor kunder som ikke har kunnet legitimere seg. Så snart man kan vise gyldig legitimasjon, blir kontoene åpnet igjen, forsikrer banken. Illustrasjonsfoto: Terje Pedersen / NTB
DNB sier sperring av konto er siste utvei overfor kunder som ikke har kunnet legitimere seg. Så snart man kan vise gyldig legitimasjon, blir kontoene åpnet igjen, forsikrer banken. Illustrasjonsfoto: Terje Pedersen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

DNB har begynt å sperre kontoene til kunder som ikke har kunnet legitimere seg innen fristen de har fått. Banken omtaler dette som siste utvei.

Kundeservice hos landets største bank opplyste i forrige uke at banken rutinemessig stenger kontoer på mandager, skriver Nettavisen.

Annonse
Annonse

Kommunikasjonsrådgiver Stål Ulvin Garberg vil ikke si hvor mange kunder som har fått sperret kontoen, men sier omfanget er begrenset.

– Men vi ønsker ikke å gå ut med konkrete tall, sier Garberg.

Regelverket om hvitvasking pålegger bankene å følge opp kundeforhold og vite hvem kundene deres faktisk er. Derfor må kundene legitimere seg med jevne mellomrom. Det kan skje i BankID-appen, gjennom melding i nettbanken eller ved fysisk oppmøte.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

For en del kunder betyr det at de må oppsøke nærmeste kontor, og for noen forsterkes problemet av at det er lang ventetid på gyldig legitimasjon som pass eller nasjonalt ID-kort.

Garberg sier sperring av konto er siste utvei.

– Det er noe vi bare gjør om vi ikke får kontakt med kunden etter flere forsøk over lengre tid. Kunden kan når som helst ta kontakt og legitimere seg med gyldig oppdatert informasjon. Da åpner vi kontoen igjen, forsikrer han.

Han har forståelse for at mange kunder er frustrert, men sier banken må forholde seg til lovens krav.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Brobygging
Når fergeleiet flyttes ut fra sentrum av Molde, blir fortsatt ferge et enda dårligere alternativ. Hva sier folket på Vestnes ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøNo er "gjeldande " NTP i ferd med å gå ut på dato. Og, strekninga Ålesund til Molde er
@Geir Ole SætremyrMøreaksen er blant de høyest rangerte prosjektene basert på netto nytte pr. investert krone i gjeldende NTP. Få andre har ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøEg forstår at enkelte drøymer om å lese dette inn i dei signala som er gitt. Men, det er ikkje ...
@Geir Ole SætremyrSamferdselsministeren vil utrede om det kan bli en mindre økonomisk belastning om Møreaksen deles opp i flere trinn. Han ønsker ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse