Annonse
NTB
Artikkel
NTB
17 juni 2022 16:41
Del på Facebook
Equinor vil sammen med flere andre partnere gå inn for å bygge en havvindpark i Troll-området utenfor Bergen. Her et bilde fra Equinors Dudgeon Offshore Wind Farm vindmølleanlegg utenfor England. Foto: Jan Arne Vold / Equinor / NTB
Equinor vil sammen med flere andre partnere gå inn for å bygge en havvindpark i Troll-området utenfor Bergen. Her et bilde fra Equinors Dudgeon Offshore Wind Farm vindmølleanlegg utenfor England. Foto: Jan Arne Vold / Equinor / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Equinor, Petoro, TotalEnergies, Shell og ConocoPhillips har igangsatt en studie der de ser på mulighetene for en flytende havvindpark i Troll-området.

Området ligger om lag 65 kilometer vest for Kollsnes i Vestland. I en pressemelding skriver Equinor at havvindparken skal ha en installert kapasitet på om lag 1 gigawatt og en årsproduksjon på omtrent 4,3 terawattimer.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Dette skal de gjøre uten å trenge offentlig støtte, uavhengig av om prosjektet faller inn under det gunstige oljeskatteregimet eller ei, skriver Teknisk Ukeblad.

Prislappen for havvindparken vet de foreløpig ikke.

Gjenstår noen avklaringer

– Det er veldig positivt at olje- og gassindustrien utreder ulike alternativer for elektrifisering av virksomheten på sokkelen, også ved bruk av havvind, sier olje- og energiminister Terje Aasland (Ap).

Han viser til at klimaomstillingen på norsk sokkel er helt nødvendig.

– Når det gjelder dette konkrete prosjektet, gjenstår det fortsatt noen avklaringer før det kan tas videre. Det må vurderes om det aktuelle området skal åpnes for vindkraft til havs, hvordan tildelingen skal foregå, og de skattemessige sidene ved prosjektet må gjennomgås, sier Aasland.

Ifølge Equinor kan Trollvind via en forbindelse til land forsyne det meste av behovet for kraft til å drive Troll- og Oseberg-feltene. Dette vil frigjøre kraft på land til Bergensregionen som i dag sliter med for lav tilgang til kraft.

Nødvendig

– Trollvind er et konsept hvor fornybar kraft både bidrar til utslippskutt gjennom elektrifisering, leverer kraft til et område hvor kraftmangel allerede har skapt utfordringer for ny industriutvikling, og Norge beholder ledertrøyen i industrialiseringen av flytende havvind, sier konsernsjef Anders Opedal i Equinor.

Selskapet skriver at det er helt nødvendig å bygge slike anlegg for å elektrifisere installasjoner med lang gjenværende levetid for å nå målet Stortinget har satt om å skjerpe kravene til utslippskutt fra norsk sokkel fra 40 til 50 prosent innen 2030.

Annonse
Annonse

En god start

Også miljøbevegelsen er positiv til initiativet fra oljeindustrien.

– Dette er kjempegode nyheter og akkurat det vi har etterlyst. Vi må elektrifisere sokkelen for å nå klimamålene, men vi har for lite kraft og for dyr strøm. Elektrifisering med havvind er helt nødvendig for å løse denne floken, sier ZERO-leder Sigrun Aasland i en kommentar til planene.

Hun kaller planen om 4,3 terawatt en veldig god start og sier at det grønne skiftet krever 55 TWh fornybar strøm innen 2030.

– Det må tas hensyn til fiskeriene

Fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran (Ap) trekker fram viktigheten av sameksistens med andre havnæringer, spesielt fiskeriene.

Han sier fiskerinæringen er viktig for Norge, og at det må tas hensyn til fiskeriene i forbindelse med utbygging av vindkraft til havs.

– Det er flere sider ved dette prosjektet som må vurderes nærmere, av partene og av OED og andre myndigheter. Fiskerinæringen og andre næringer som allerede bruker havet, skal være trygge på at de ikke skal fortrenges, sier Skjæran.

Statsråden sier videre at regjeringen har gitt et tydelig signal om at vindkraftanlegg ikke skal lokaliseres i viktige gyte- og fiskeområder.

Ansatte støtte

De ansatte i Equinor støtter planene helhjertet og ber politikerne raskt gi konsesjon slik at havvindmøllene kan være i drift fra 2027.

– Dette kan bli et historisk krafttak for norske industriarbeidsplasser. Med Trollvind vil vi forlenge levealderen på sokkelen, levere energi til et Europa i krise og skaffe sårt tiltrengt strøm til næringsliv og folk på fastlandet, sier forbundsleder i Industri Energi, Frode Alfheim.

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse