Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
29 juni 2022 11:14
Del på Facebook
De siste årene har radio i større grad sett seg nødt til å konkurrere med sosiale medier når det gjelder musikk. På to år har andelen personer som oppdager ny musikk på radio falt fra 30 til 20 prosent. Illustrasjonsfoto: Thomas Brun / NTB
De siste årene har radio i større grad sett seg nødt til å konkurrere med sosiale medier når det gjelder musikk. På to år har andelen personer som oppdager ny musikk på radio falt fra 30 til 20 prosent. Illustrasjonsfoto: Thomas Brun / NTB

Færre nordmenn oppdager ny musikk på radio. Det kan skape problemer for norske musikkskapere i fremtiden, ifølge Tono.

– Endringen i folks medievaner treffer nå musikkskaperne for fullt, sier kommunikasjonsdirektør Willy Martinsen i Tono.

annonse

Ifølge undersøkelsen Polaris Nordic Digital Music Survey, som har målt musikkbruk og -vaner blant befolkningen i Norge Danmark, Finland og Sverige, oppgir to av ti nordmenn at radio var mediet der de sist oppdaget ny musikk de likte de siste to årene.

I samme periode har Facebook, Instagram og Tiktok mer enn doblet seg. I 2020 sa 6 prosent at det var i sosiale medier de oppdaget ny musikk. I 2022 har tallet økt til 13 prosent.

Radio viktig for ny musikk

– Radio er fortsatt stedet der nordmenn i størst grad blir oppmerksomme på ny musikk. Mediet taper imidlertid terreng for Facebook, Instagram, Tiktok. På to år har andelen personer som oppdager ny musikk på radio falt fra 30 til 20 prosent, sier Martinsen.

YouTube, TV og anbefalinger fra venner har også fått mindre betydning de siste to årene.

annonse

Det betyr at det eneste området som vokser, er sosiale medier som Facebook, Instagram og Tiktok.

Trenden kan bli utfordring

Fortsetter trenden også de neste to årene, vil de konkurrere med radio som det viktigste stedet der nordmenn generelt blir oppmerksomme på ny musikk.

Trenden kan by på utfordringer for mange norske musikkskapere og artister, mener Martinsen.

– I sosiale medier konkurrerer opphavere og artister i enda sterkere grad med utenlandsk musikk. Algoritmene velger ut musikk basert hva tjenestene tror hver enkelt bruker liker. Det kan bety at det blir vanskeligere for norsk musikk å nå ut på en bred og synlig måte til det norske musikkpublikummet, sier han.

(©NTB)

annonse

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Hva sier løgneren som bevisst, og mot bedre vitende, kontinuerlig forsøker å villede folket til å tro at Møreaksen er ...
Anne Mari Sandshamn 15 timer siden Svindyrt med Møreaksen!
@Terje G. FinnøySå enig med deg. Det finnes mange parti som ikke er så ivrig på dette "drømmeslottet". Jeg vet iaffal hva ...
Terje G. Finnøy 1 dager siden Svindyrt med Møreaksen!
Bom og litt til. På Åndalsnes ønskes/kreves det nå fartsdumper ifbm. E136I Steinkjer fikk man E6 rett gjennom byen. Nå ...
@Terje SundsbøTakk det samme til deg og  :)  Jeg ler og masse hver dag :) 
@Anne Mari SandshamnJeg ler masse – bare fortsett å skrive du….
@Terje SundsbøDette er voksen humor det, ikke barnslig slik du ser det :)  Du må aldri bli så voksen at du ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse

Våre utvalgte