Annonse
NTB
Artikkel
NTB
29 juni 2022 11:14
Del på Facebook
De siste årene har radio i større grad sett seg nødt til å konkurrere med sosiale medier når det gjelder musikk. På to år har andelen personer som oppdager ny musikk på radio falt fra 30 til 20 prosent. Illustrasjonsfoto: Thomas Brun / NTB
De siste årene har radio i større grad sett seg nødt til å konkurrere med sosiale medier når det gjelder musikk. På to år har andelen personer som oppdager ny musikk på radio falt fra 30 til 20 prosent. Illustrasjonsfoto: Thomas Brun / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Færre nordmenn oppdager ny musikk på radio. Det kan skape problemer for norske musikkskapere i fremtiden, ifølge Tono.

– Endringen i folks medievaner treffer nå musikkskaperne for fullt, sier kommunikasjonsdirektør Willy Martinsen i Tono.

Annonse
Annonse

Ifølge undersøkelsen Polaris Nordic Digital Music Survey, som har målt musikkbruk og -vaner blant befolkningen i Norge Danmark, Finland og Sverige, oppgir to av ti nordmenn at radio var mediet der de sist oppdaget ny musikk de likte de siste to årene.

I samme periode har Facebook, Instagram og Tiktok mer enn doblet seg. I 2020 sa 6 prosent at det var i sosiale medier de oppdaget ny musikk. I 2022 har tallet økt til 13 prosent.

Radio viktig for ny musikk

– Radio er fortsatt stedet der nordmenn i størst grad blir oppmerksomme på ny musikk. Mediet taper imidlertid terreng for Facebook, Instagram, Tiktok. På to år har andelen personer som oppdager ny musikk på radio falt fra 30 til 20 prosent, sier Martinsen.

YouTube, TV og anbefalinger fra venner har også fått mindre betydning de siste to årene.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Det betyr at det eneste området som vokser, er sosiale medier som Facebook, Instagram og Tiktok.

Trenden kan bli utfordring

Fortsetter trenden også de neste to årene, vil de konkurrere med radio som det viktigste stedet der nordmenn generelt blir oppmerksomme på ny musikk.

Trenden kan by på utfordringer for mange norske musikkskapere og artister, mener Martinsen.

– I sosiale medier konkurrerer opphavere og artister i enda sterkere grad med utenlandsk musikk. Algoritmene velger ut musikk basert hva tjenestene tror hver enkelt bruker liker. Det kan bety at det blir vanskeligere for norsk musikk å nå ut på en bred og synlig måte til det norske musikkpublikummet, sier han.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 1 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrDu hevder at det vil kreve en ny KS2-analyse kun for å prisjustere kostnadene i en nylig utarbeidet KS2-analyse. Da ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøNår bompengeproposisjonen eventuelt skal leggast fram fram for Stortinget må grunnlaget vere presist basert på oppdaterte kostnadstall.Så vil nok Stortinget ...
Terje Sundsbø 11 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrNår blir det tvingende nødvendig å oppdatere en KS2-rapport fra mars 2023 på grunn av prisendringer?I sammenligning med null-alternativet; når ...
Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøEg har sagt at KS2 må oppdaterast for endring av kostnadsnivået i prosjektet der KS2 rapporten frå 2023 er etter ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrMener du for alvor at en KS2-analyse må kvalitetssikres på nytt bare på grunn av prisstigning?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøDersom du er så enfoldig at du trur at der ikkje har vore prisstigning etter 2022 og fram til ein ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse