Annonse
NTB
Artikkel
NTB
01 juli 2022 09:18
Del på Facebook
Norge har hatt en markant nedgang i drepte i trafikken de siste 20-årene, og er det landet i verden med lavest antall trafikkdrepte basert på folketall, men tallene i år vekker bekymring. Foto: Vidar Ruud / NTB
Norge har hatt en markant nedgang i drepte i trafikken de siste 20-årene, og er det landet i verden med lavest antall trafikkdrepte basert på folketall, men tallene i år vekker bekymring. Foto: Vidar Ruud / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Så langt i år har 63 personer mistet livet i trafikken, mot 31 personer i første halvår i fjor. 16 mistet livet i juni, som er ni flere enn i juni i fjor.

50 av de omkomne er menn, mens 13 er kvinner. Antallet omkomne menn har mer enn doblet seg sammenlignet med fjoråret, melder Trygg Trafikk.

Annonse
Annonse

Trygg Trafikk er redd den farlige trenden vil fortsette i sommer. I sommermånedene er det vanligvis 50 prosent flere dødsulykker enn resten av året.

Justerte fartsgrenser og økt bruk av fotobokser er blant tiltakene som Statens vegvesen vurderer for å få bukt med dødsfallene i trafikken. Det kom fram etter et krisemøte tidligere denne uka.

Dødelig mai

– Sommeren er høysesong for alvorlige trafikkulykker her i landet, og det gir en ekstra grunn til bekymring når inngangen til sommeren har vært så tragisk som den har vært nå. Bare i mai mistet 21 personer livet, og vi må tilbake til 2008 for å finne en dødeligere maimåned, sier kommunikasjonssjef Cecilie Bryner, i Trygg Trafikk.

Møteulykker og utforkjøringer dominerer med nesten 70 prosent av alle dødsulykkene. 34 av de 63 trafikkdrepte omkom i en personbil. 14 omkom på motorsykkel, og tre var fotgjengere.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Viken, Rogaland og Nordland er fylkene med størst økning i antallet ulykker.

Flere MC-døde

– Det spesielle i år er at det er mange ulykker med flere omkomne, og at det er flere omkomne på MC enn normalt, sier veidirektør Ingrid Dahl Hovland.

Årets dødsulykker analyseres fortsatt, men en rapport som har analysert ulykkene for årene 2017-2020, viser at norske sjåfører i stor grad holder fartsgrensene og kjører lovlydig. Utfordringen er ofte at sjåførene er uoppmerksomme eller trette.

– Vi ser ingen økning i gjennomsnittsfarten. De fleste holder fartsgrensen, sier veidirektøren. Men vi er uoppmerksomme – og det kombinert med fart gjør at ulykkene ofte blir mer alvorlige.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 8 timer siden FrP leverer det vi lova
Frp kan takke dagens regjering for at partiet kan innfri sine valgløfter, ikke egen innsats. Men det er typisk for ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Anne Mari SandshamnSom vanlig ingen saklige argumenter verken til Rasmussens artikkel eller mine momenter. Det oppsummerer motstanden mot Møreaksen i et nøtteskall.
Anne Mari Sandshamn 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasDu har så rett Arne. Å føre en dialog for en selv er ikke vanlig.
Bjørn Nøstvold 3 dager siden Venstre gir seg selv en rett venstre
Ønsker en forandring, stemmer en for forandring.
Vidar Hölm 4 dager siden Neste år er det igjen Stortingsvalg
"Nå er det ikke tid for «blame game», sa helseminister Jan Christian Vestre (Ap) til Sunnmørsposten 24. oktober. Jo, det ...
Vidar Hölm 4 dager siden Neste år er det igjen Stortingsvalg
Norges offentlige helsevesen er i full krise og det er det nettopp Arbeiderpartiet som har hovedansvaret for! Helsereformen 2002/Tore Tønne. ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse