Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
01 juli 2022 09:18
Del på Facebook
Norge har hatt en markant nedgang i drepte i trafikken de siste 20-årene, og er det landet i verden med lavest antall trafikkdrepte basert på folketall, men tallene i år vekker bekymring. Foto: Vidar Ruud / NTB
Norge har hatt en markant nedgang i drepte i trafikken de siste 20-årene, og er det landet i verden med lavest antall trafikkdrepte basert på folketall, men tallene i år vekker bekymring. Foto: Vidar Ruud / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Så langt i år har 63 personer mistet livet i trafikken, mot 31 personer i første halvår i fjor. 16 mistet livet i juni, som er ni flere enn i juni i fjor.

50 av de omkomne er menn, mens 13 er kvinner. Antallet omkomne menn har mer enn doblet seg sammenlignet med fjoråret, melder Trygg Trafikk.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Trygg Trafikk er redd den farlige trenden vil fortsette i sommer. I sommermånedene er det vanligvis 50 prosent flere dødsulykker enn resten av året.

Justerte fartsgrenser og økt bruk av fotobokser er blant tiltakene som Statens vegvesen vurderer for å få bukt med dødsfallene i trafikken. Det kom fram etter et krisemøte tidligere denne uka.

Dødelig mai

– Sommeren er høysesong for alvorlige trafikkulykker her i landet, og det gir en ekstra grunn til bekymring når inngangen til sommeren har vært så tragisk som den har vært nå. Bare i mai mistet 21 personer livet, og vi må tilbake til 2008 for å finne en dødeligere maimåned, sier kommunikasjonssjef Cecilie Bryner, i Trygg Trafikk.

Møteulykker og utforkjøringer dominerer med nesten 70 prosent av alle dødsulykkene. 34 av de 63 trafikkdrepte omkom i en personbil. 14 omkom på motorsykkel, og tre var fotgjengere.

Annonse
Annonse

Viken, Rogaland og Nordland er fylkene med størst økning i antallet ulykker.

Flere MC-døde

– Det spesielle i år er at det er mange ulykker med flere omkomne, og at det er flere omkomne på MC enn normalt, sier veidirektør Ingrid Dahl Hovland.

Årets dødsulykker analyseres fortsatt, men en rapport som har analysert ulykkene for årene 2017-2020, viser at norske sjåfører i stor grad holder fartsgrensene og kjører lovlydig. Utfordringen er ofte at sjåførene er uoppmerksomme eller trette.

– Vi ser ingen økning i gjennomsnittsfarten. De fleste holder fartsgrensen, sier veidirektøren. Men vi er uoppmerksomme – og det kombinert med fart gjør at ulykkene ofte blir mer alvorlige.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Hans-Peter Kaaresen 6 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøFylkeskommunen har adskillig flere "alvorlige" (som du skriver) problemer enn Møreaksen å ta seg av.  Særinteressene i Møreaksen har splittet ...
Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Naturvernforbundet deltok som tilhøyrar på konferansen vel vitande at dette var lobbyverksemd.Vi var der for å plukke opp styringssignal, først ...
Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEnten det er Stortinget si samansetning, eller det er meir eller mindre nøytrale meiningsmålingar så er det til sjuande og ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrStortinget er ikke basert på meningsmålinger, men på valgresultat. Partiene Høyre, Senterpartiet, Venstre, KrF og Arbeiderpartiet prioriterte Møreaksen under NTP-behandlingen ...
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 23 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse