Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
27 juli 2022 18:33
Del på Facebook
Konsernsjef Anders Opedal under Equinors presentasjon av kvartalsresultat på Equinors kontor på Fornebu.Foto: Trond Reidar Teigen / NTB
Konsernsjef Anders Opedal under Equinors presentasjon av kvartalsresultat på Equinors kontor på Fornebu.Foto: Trond Reidar Teigen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Equinor-sjef Anders Opedal gjør det klart at selskapet fortsatt skal legge ned gasskraftverket på Mongstad, til tross for den vanskelige energisituasjonen.

Olje- og energiminister Terje Lien Aasland (Ap) sier regjeringen ikke har bestemt seg for om man skal gi Equinor kompensasjon for å drifte kraftverket videre.

Annonse
Annonse

– Det er viktig at vi ikke tar forhastede beslutninger. Jeg vil derfor avvente hva som kommer ut av utredningen til Statnett, sier Aasland til NTB.

Aasland bekrefter imidlertid at Statnett er bedt om å vurdere stansing av nedleggingen av Mongstad som et såkalt Saks-tiltak. Saks er en forkortelse for svært anstrengte kraftsituasjoner.

Gasskraftverket på Mongstad skal i utgangspunktet legges ned i august.

Annonse
Annonse

– Det er et kraftverk som ikke er lønnsomt å drifte og ha som beredskap, og det har vært kjent i mange år at det skal legges ned, sier Opedal til NTB.

Han legger til at Equinor har spurt om det er noen som ønsker å ta den økonomiske byrden av å drifte kraftverket som reserveløsning, uten å ha fått svar.

Tirsdag ba Frp-leder Sylvi Listhaug, fylkesordfører Jon Askeland (Sp) i Vestland og en rekke lokale næringslivstopper om at regjeringen stanser nedleggelsen av gasskraftverket i Nordhordland. Også Statnett har bedt Equinor om å beholde kraftverket, som har vært i drift siden 2010, noe selskapet avviste i begynnelsen av juli.

– Det har vært kjent for alle aktører i markedet at dette vil skje. Jeg tror ikke Equinor skal være den som sikrer og betaler for backup for norsk produksjon, sier Opedal.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse