Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
27 juli 2022 18:33
Del på Facebook
Konsernsjef Anders Opedal under Equinors presentasjon av kvartalsresultat på Equinors kontor på Fornebu.Foto: Trond Reidar Teigen / NTB
Konsernsjef Anders Opedal under Equinors presentasjon av kvartalsresultat på Equinors kontor på Fornebu.Foto: Trond Reidar Teigen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Equinor-sjef Anders Opedal gjør det klart at selskapet fortsatt skal legge ned gasskraftverket på Mongstad, til tross for den vanskelige energisituasjonen.

Olje- og energiminister Terje Lien Aasland (Ap) sier regjeringen ikke har bestemt seg for om man skal gi Equinor kompensasjon for å drifte kraftverket videre.

Annonse
Annonse

– Det er viktig at vi ikke tar forhastede beslutninger. Jeg vil derfor avvente hva som kommer ut av utredningen til Statnett, sier Aasland til NTB.

Aasland bekrefter imidlertid at Statnett er bedt om å vurdere stansing av nedleggingen av Mongstad som et såkalt Saks-tiltak. Saks er en forkortelse for svært anstrengte kraftsituasjoner.

Gasskraftverket på Mongstad skal i utgangspunktet legges ned i august.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– Det er et kraftverk som ikke er lønnsomt å drifte og ha som beredskap, og det har vært kjent i mange år at det skal legges ned, sier Opedal til NTB.

Han legger til at Equinor har spurt om det er noen som ønsker å ta den økonomiske byrden av å drifte kraftverket som reserveløsning, uten å ha fått svar.

Tirsdag ba Frp-leder Sylvi Listhaug, fylkesordfører Jon Askeland (Sp) i Vestland og en rekke lokale næringslivstopper om at regjeringen stanser nedleggelsen av gasskraftverket i Nordhordland. Også Statnett har bedt Equinor om å beholde kraftverket, som har vært i drift siden 2010, noe selskapet avviste i begynnelsen av juli.

– Det har vært kjent for alle aktører i markedet at dette vil skje. Jeg tror ikke Equinor skal være den som sikrer og betaler for backup for norsk produksjon, sier Opedal.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse