Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
18 august 2022 11:58
Del på Facebook
Statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) vil få ned oljepengebruken.Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) vil få ned oljepengebruken.Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det blir kraftige innstramminger i neste års statsbudsjett, og oljepengebruken skal ned, varsler statsminister Jonas Gahr Støre.

– Vi må gjøre det vi kan for å beskytte folk fra at renta går mer opp enn det Norges Bank ellers legger til grunn. Derfor sier jeg nå at i neste års statsbudsjett skal oljepengebruken ned. Etter mange år der svaret på alt fra forrige regjering har vært å bruke mer oljepenger, så må det bli en vending, sier Støre (Ap) til VG.

Han sier at et mål er å holde seg med god margin innenfor handlingsregelen, som begrenser bruken av oljepenger over statsbudsjettet til 3 prosent av oljefondet.

– Vi må godt under 3 prosent, sier Støre.

Annonse
Annonse

Han mener at energikrisen, den høye inflasjonen, og krigen i Ukraina ikke er kriser som kan løses ved å hente mer penger ut av oljefondet.

– Vi kan ikke ta lett på dette. Historisk har høy inflasjon, hvis den biter seg fast med pris- og lønnsspiral, nesten ingen annen utvei enn økonomisk tilbakegang og bråstopp. Du får en økonomisk krise. Da blir det bedrifter som går over ende og vi mister arbeidsplasser.

Han nevner skjerping av skatt som en av måtene å stramme inn oljepengebruken på,og sier at det er sannsynlig.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse