Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
20 september 2022 14:46
Del på Facebook
Dagens Næringsliv (DN) har størst vekst i opplaget blant norske aviser. Bransjetopp peker på økte levekostnader som en forklaring for folks økte interesse i økonominyheter. Illustrasjonsfoto: Stian Lysberg Solum / NTB
Dagens Næringsliv (DN) har størst vekst i opplaget blant norske aviser. Bransjetopp peker på økte levekostnader som en forklaring for folks økte interesse i økonominyheter. Illustrasjonsfoto: Stian Lysberg Solum / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Opplagsveksten for norske aviser avtar etter flere år med oppgang. Flere mediehus går en usikker tid i møte, tror bransjetopp.

– Veksten vi har sett de siste årene, avtar nå, sier administrerende direktør Randi S. Øgrey i Mediebedriftenes Landsforening.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Totalopplaget for norske aviser har økt med 0,8 prosent fra første halvår 2021 til første halvår i år. Til sammenligning var opplagsveksten i samme periode de tre foregående årene på mellom tre og fire prosent.

I tillegg ble den heldigitale veksten omtrent halvert mellom 2020 og 2021. Øgrey peker på økte levekostnader som en mulig forklaring.

– Med økte kostnader for folk flest, går flere mediehus en mer usikker tid i møte, sier hun.

Toppen er nådd

For det siste året har vært preget av vekst for de fleste norske medier. De store nasjonale mediehusene VG og Dagbladet totalt, samt Aftenposten og Nettavisen, har opplevd en framgang på 0,5 prosent fra første halvår i fjor til tilsvarende periode i år.

Samtidig har lokal- og regionavisene Adresseavisen, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen til sammen økt med 0,8 prosent.

Annonse
Annonse

Aller best har det imidlertid gått for de nasjonale nisjeavisene, hvor 16 titler til sammen har gått fram 2,7 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Gode tall for DN og Finansavisen

Der er det næringslivsavisene Dagens Næringsliv og Finansavisen som øker mest, også uavhengig av aviskategori, med henholdsvis 5.900 og 3.800 i opplag.

–Slik hverdagen er nå med økte renter, dyrere strøm og en usikker situasjon i Europa, blir også økonominyheter viktigere enn på lenge, sier Øgrey.

Norges 73 lokalaviser med mellom 4.000 og 9.999 i opplag sikrer seg også flere abonnenter og går fram med 1,7 prosent i perioden. For første gang utgjør det heldigitale opplaget for denne gruppen over halvparten av totalopplaget.

Hallingdølen og Meråkerposten er blant lokalavisene med størst vekst, med en opplagsøkning på henholdsvis 649 og 528.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Norge bør si opp EØS-avtalen. Vi har Efta avtalen og forholde oss til. Vi må sette ned foten og ikke ...
Bjørn Ove Angvik 4 dager siden Kristiansund knyttes til Hitra og Frøya med ferje
Det er utrolig mye vassing i graut i denne saken om ferge Hitra -Aure. Hvem holder tilbake? Fylkeskommunen?  Dette kan ...
Ferger er miljøverstinger. De har et enormt energiforbruk grunnet stor vannmotstand.Elbiler som kjører fergefritt er en miljøvinner.
Alle meningsmålinger viser at folket ønsker å reise fergefritt. Det inkluderer også de som foretrekker Romsdalsaksen, en fergefri kryssing av ...
@Terje SundsbøOg?
@Geir Ole SætremyrSvaret ditt står til stryk.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse