Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
20 september 2022 14:46
Del på Facebook
Dagens Næringsliv (DN) har størst vekst i opplaget blant norske aviser. Bransjetopp peker på økte levekostnader som en forklaring for folks økte interesse i økonominyheter. Illustrasjonsfoto: Stian Lysberg Solum / NTB
Dagens Næringsliv (DN) har størst vekst i opplaget blant norske aviser. Bransjetopp peker på økte levekostnader som en forklaring for folks økte interesse i økonominyheter. Illustrasjonsfoto: Stian Lysberg Solum / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Opplagsveksten for norske aviser avtar etter flere år med oppgang. Flere mediehus går en usikker tid i møte, tror bransjetopp.

– Veksten vi har sett de siste årene, avtar nå, sier administrerende direktør Randi S. Øgrey i Mediebedriftenes Landsforening.

Annonse
Annonse

Totalopplaget for norske aviser har økt med 0,8 prosent fra første halvår 2021 til første halvår i år. Til sammenligning var opplagsveksten i samme periode de tre foregående årene på mellom tre og fire prosent.

I tillegg ble den heldigitale veksten omtrent halvert mellom 2020 og 2021. Øgrey peker på økte levekostnader som en mulig forklaring.

– Med økte kostnader for folk flest, går flere mediehus en mer usikker tid i møte, sier hun.

Toppen er nådd

For det siste året har vært preget av vekst for de fleste norske medier. De store nasjonale mediehusene VG og Dagbladet totalt, samt Aftenposten og Nettavisen, har opplevd en framgang på 0,5 prosent fra første halvår i fjor til tilsvarende periode i år.

Samtidig har lokal- og regionavisene Adresseavisen, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen til sammen økt med 0,8 prosent.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Aller best har det imidlertid gått for de nasjonale nisjeavisene, hvor 16 titler til sammen har gått fram 2,7 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Gode tall for DN og Finansavisen

Der er det næringslivsavisene Dagens Næringsliv og Finansavisen som øker mest, også uavhengig av aviskategori, med henholdsvis 5.900 og 3.800 i opplag.

–Slik hverdagen er nå med økte renter, dyrere strøm og en usikker situasjon i Europa, blir også økonominyheter viktigere enn på lenge, sier Øgrey.

Norges 73 lokalaviser med mellom 4.000 og 9.999 i opplag sikrer seg også flere abonnenter og går fram med 1,7 prosent i perioden. For første gang utgjør det heldigitale opplaget for denne gruppen over halvparten av totalopplaget.

Hallingdølen og Meråkerposten er blant lokalavisene med størst vekst, med en opplagsøkning på henholdsvis 649 og 528.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøTallmaterialet viser enkelt og greitt, kaste gode kroner etter dårlige.Du kan også ta med Senterpartiet i denne form for unnamanøver. ...
Terje Sundsbø 6 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrFor det første: Siden investeringsmidler er den knappe faktoren, må en ta hensyn til både netto samfunnsnytte og investeringskostnadene, dvs. ...
Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøVi kan godt bruke samfunnsnytte pr investert kron, men bare i kombinasjon med samfunnsnytte i kroner. Det er trass alt ...
Terje Sundsbø 10 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrNår investeringsmidler er den knappe faktoren, så må en foreta rangering pr. knapp faktor. Eksempelvis netto samfunnsnytte pr. investert krone. ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøEg veit ikkje kva gjenståande spørsmål du ikkje har fått svar på.Dersom det gjel sparte CO2 utslepp frå ferga til ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøKva er feil I mi analyse?Eg har dokumentert det KS2 rapporten sei om namfunnsnytten er i kroner. KS2 snakkar ikkje ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse