Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
NTB
Artikkel
NTB
05 oktober 2022 06:11
Del på Facebook
Lakseskatten kommer, og lobbyistene vil ikke klare å stanse planene, ifølge Senterpartiets finanstalsperson Geir Pollestad. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Lakseskatten kommer, og lobbyistene vil ikke klare å stanse planene, ifølge Senterpartiets finanstalsperson Geir Pollestad. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Lobbyistene har siktet seg inn på Senterpartiets ordførere for å stanse regjeringens nye lakseskatt. Det vil de ikke klare, sier Geir Pollestad (Sp).

Pollestad, Senterpartiets fremste finanspolitker, beskriver sjømat- og laksenæringen som «en veldig mektig lobbyorganisasjon».

Annonse
Annonse

– De er mektige og de er overalt, men jeg tror nok ikke de har sjanse til å snu prinsippet om at det kommer en grunnrenteskatt, sier Pollestad til Klassekampen.

Regjeringen la i forrige uke fram forslag om en grunnrenteskatt på havbruk. Skatten vil ta inn 3,65 milliarder kroner fra havbruksnæringen, som skal fordeles mellom staten og kommunene. Et bunnfradrag gjør at den bare treffer selskaper som produserer 5.000 tonn i året eller mer.

Laksenæringens lobbyorganisasjon Sjømat Norge var raskt ute og anklaget Ap og Sp for «å slakte Norges viktigste fremtidsnæring», «slukke lysene i vinduene langs kysten», og «tvinge arbeidsfolk til å henge arbeidsdressen på kroken».

Annonse
Annonse

– Jeg merker at lobbyen og selskapene kjører veldig hardt på våre lokale tillitsvalgte. Jeg merker også at de kjører på andre partier og får dem til å rette innsatsen inn mot Senterpartiet og at dette liksom er distriktsfiendtlig, sier Pollestad.

Kommunikasjonssjef Øyvind André Haram i Sjømat Norge reagerer skarpt på framstillingen om at «lobbyen og selskapene kjører veldig hardt» på Sps lokalpolitikere.

– Det er ikke det vi gjør. Det er tull. Vi regner på hva dette vil koste, basert på det regjeringen har lagt på bordet, og vi ser at det får katastrofale konsekvenser, sier Haram.

(©NTB)

Annonse
Annonse
Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Terje SundsbøSaksa frå referansegruppemøte 17.08.23: Forslag NTP 2024- 2036: Forslaget til ny plan innebærer mer enn halvering av årlige midler til vegbygging ...
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Terje SundsbøDu marmar på med ditt og spissformuleringar.
Terje Sundsbø 5 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Geir Ole SætremyrDu har rett i at realisme er en dyd – gratis ferge koster staten dyrt. Fergeavløsningsprosjekter blir derfor mer lønnsomme ...
Geir Ole Sætremyr 6 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Terje SundsbøRealisme er også ein dyd. Sande Fastllandssamband AS har eksistert i 20 år+. Urealistisk. Nå oppgraderast fergebåsane på 4 stopp ...
Terje Sundsbø 6 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Geir Ole SætremyrDu har altså brukt snart én time på å vente på ferger, og brukt nesten én time om bord på ...
Geir Ole Sætremyr 6 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Terje SundsbøDer er ein feil ved oppsettet over forbruk på ferga mellom Vestnes og Molde. Ikkje samme frekvens på lørdag, søndag ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse