Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
05 oktober 2022 06:11
Del på Facebook
Lakseskatten kommer, og lobbyistene vil ikke klare å stanse planene, ifølge Senterpartiets finanstalsperson Geir Pollestad. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Lakseskatten kommer, og lobbyistene vil ikke klare å stanse planene, ifølge Senterpartiets finanstalsperson Geir Pollestad. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Lobbyistene har siktet seg inn på Senterpartiets ordførere for å stanse regjeringens nye lakseskatt. Det vil de ikke klare, sier Geir Pollestad (Sp).

Pollestad, Senterpartiets fremste finanspolitker, beskriver sjømat- og laksenæringen som «en veldig mektig lobbyorganisasjon».

Annonse
Annonse

– De er mektige og de er overalt, men jeg tror nok ikke de har sjanse til å snu prinsippet om at det kommer en grunnrenteskatt, sier Pollestad til Klassekampen.

Regjeringen la i forrige uke fram forslag om en grunnrenteskatt på havbruk. Skatten vil ta inn 3,65 milliarder kroner fra havbruksnæringen, som skal fordeles mellom staten og kommunene. Et bunnfradrag gjør at den bare treffer selskaper som produserer 5.000 tonn i året eller mer.

Laksenæringens lobbyorganisasjon Sjømat Norge var raskt ute og anklaget Ap og Sp for «å slakte Norges viktigste fremtidsnæring», «slukke lysene i vinduene langs kysten», og «tvinge arbeidsfolk til å henge arbeidsdressen på kroken».

Annonse
Annonse

– Jeg merker at lobbyen og selskapene kjører veldig hardt på våre lokale tillitsvalgte. Jeg merker også at de kjører på andre partier og får dem til å rette innsatsen inn mot Senterpartiet og at dette liksom er distriktsfiendtlig, sier Pollestad.

Kommunikasjonssjef Øyvind André Haram i Sjømat Norge reagerer skarpt på framstillingen om at «lobbyen og selskapene kjører veldig hardt» på Sps lokalpolitikere.

– Det er ikke det vi gjør. Det er tull. Vi regner på hva dette vil koste, basert på det regjeringen har lagt på bordet, og vi ser at det får katastrofale konsekvenser, sier Haram.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse