Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
05 oktober 2022 06:11
Del på Facebook
Lakseskatten kommer, og lobbyistene vil ikke klare å stanse planene, ifølge Senterpartiets finanstalsperson Geir Pollestad. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Lakseskatten kommer, og lobbyistene vil ikke klare å stanse planene, ifølge Senterpartiets finanstalsperson Geir Pollestad. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Lobbyistene har siktet seg inn på Senterpartiets ordførere for å stanse regjeringens nye lakseskatt. Det vil de ikke klare, sier Geir Pollestad (Sp).

Pollestad, Senterpartiets fremste finanspolitker, beskriver sjømat- og laksenæringen som «en veldig mektig lobbyorganisasjon».

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– De er mektige og de er overalt, men jeg tror nok ikke de har sjanse til å snu prinsippet om at det kommer en grunnrenteskatt, sier Pollestad til Klassekampen.

Regjeringen la i forrige uke fram forslag om en grunnrenteskatt på havbruk. Skatten vil ta inn 3,65 milliarder kroner fra havbruksnæringen, som skal fordeles mellom staten og kommunene. Et bunnfradrag gjør at den bare treffer selskaper som produserer 5.000 tonn i året eller mer.

Laksenæringens lobbyorganisasjon Sjømat Norge var raskt ute og anklaget Ap og Sp for «å slakte Norges viktigste fremtidsnæring», «slukke lysene i vinduene langs kysten», og «tvinge arbeidsfolk til å henge arbeidsdressen på kroken».

Annonse
Annonse

– Jeg merker at lobbyen og selskapene kjører veldig hardt på våre lokale tillitsvalgte. Jeg merker også at de kjører på andre partier og får dem til å rette innsatsen inn mot Senterpartiet og at dette liksom er distriktsfiendtlig, sier Pollestad.

Kommunikasjonssjef Øyvind André Haram i Sjømat Norge reagerer skarpt på framstillingen om at «lobbyen og selskapene kjører veldig hardt» på Sps lokalpolitikere.

– Det er ikke det vi gjør. Det er tull. Vi regner på hva dette vil koste, basert på det regjeringen har lagt på bordet, og vi ser at det får katastrofale konsekvenser, sier Haram.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 1 dager siden Etterlyser rømling internasjonalt
TK viser usladdet bilde.
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse