Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
27 oktober 2022 10:12
Del på Facebook
Orkla fikk et resultat før skatt på 2,2 milliarder kroner i tredje kvartal, en fremgang på 29 prosent. Foto: Terje Pedersen / NTB
Orkla fikk et resultat før skatt på 2,2 milliarder kroner i tredje kvartal, en fremgang på 29 prosent. Foto: Terje Pedersen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Dagligvaregiganten Orkla økte inntektene i tredje kvartal, men varsler samtidig økte priser. Driftsinntektene endte på 14,8 milliarder kroner.

Orklas driftsinntekter endte i tredje kvartal på 14,8 milliarder kroner. Det er en økning på 12 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Det kommer fram i Orklas kvartalsresultat som ble lagt fram torsdag.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Der kommer det også fram at resultatet før skatt var på 2,24 milliarder kroner, en fremgang på 29 prosent. Justert driftsresultat (EBIT) økte med 30 prosent og endte på 2,22 milliarder kroner.

– Orkla har gjennomført nødvendige prisøkninger for å kompensere for økte kostnader på våre innsatsfaktorer, sier konsernsjef Nils K. Selte.

Selte sier konsernet har et etterslep på sine innkjøpskostnader, og at de i hovedsak har inngått langsiktige kontrakter og opererer i mindre grad i det såkalte spotmarkedet.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– Vi ser nå at inflasjonen treffer bredbasert i hele verdikjeden, og kostnadsøkningene vil fortsette inn i 2023. Dessverre må vi foreta ytterligere prisøkninger, samtidig som vi vil iverksette nye tiltak for å redusere vår kostnadsbase, sier Selte.

Orkla har også besluttet å etablere en ny konsernstruktur og blir nå et industrielt investeringsselskap med tolv porteføljeselskaper.

– Orkla skal omdannes til å bli et ledende industrielt investeringsselskap. Vi vil ha en langsiktig og industriell tilnærming til porteføljeselskapene som aktive eiere samt arbeide gjennom selskapsstyrene, sier konsernsjefen.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse