Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
27 oktober 2022 10:12
Del på Facebook
Orkla fikk et resultat før skatt på 2,2 milliarder kroner i tredje kvartal, en fremgang på 29 prosent. Foto: Terje Pedersen / NTB
Orkla fikk et resultat før skatt på 2,2 milliarder kroner i tredje kvartal, en fremgang på 29 prosent. Foto: Terje Pedersen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Dagligvaregiganten Orkla økte inntektene i tredje kvartal, men varsler samtidig økte priser. Driftsinntektene endte på 14,8 milliarder kroner.

Orklas driftsinntekter endte i tredje kvartal på 14,8 milliarder kroner. Det er en økning på 12 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Det kommer fram i Orklas kvartalsresultat som ble lagt fram torsdag.

Annonse
Annonse

Der kommer det også fram at resultatet før skatt var på 2,24 milliarder kroner, en fremgang på 29 prosent. Justert driftsresultat (EBIT) økte med 30 prosent og endte på 2,22 milliarder kroner.

– Orkla har gjennomført nødvendige prisøkninger for å kompensere for økte kostnader på våre innsatsfaktorer, sier konsernsjef Nils K. Selte.

Selte sier konsernet har et etterslep på sine innkjøpskostnader, og at de i hovedsak har inngått langsiktige kontrakter og opererer i mindre grad i det såkalte spotmarkedet.

Annonse
Annonse

– Vi ser nå at inflasjonen treffer bredbasert i hele verdikjeden, og kostnadsøkningene vil fortsette inn i 2023. Dessverre må vi foreta ytterligere prisøkninger, samtidig som vi vil iverksette nye tiltak for å redusere vår kostnadsbase, sier Selte.

Orkla har også besluttet å etablere en ny konsernstruktur og blir nå et industrielt investeringsselskap med tolv porteføljeselskaper.

– Orkla skal omdannes til å bli et ledende industrielt investeringsselskap. Vi vil ha en langsiktig og industriell tilnærming til porteføljeselskapene som aktive eiere samt arbeide gjennom selskapsstyrene, sier konsernsjefen.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 30 minutter siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSom vanlig svarer du ikke på de spørsmål du får. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?Representerer du virkelig Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu får bruke energi på å finne ut av Naturvernforbundet sitt formål.
Terje Sundsbø 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSom vanlig svarer du ikke på de spørsmålene du får. Er ikke det litt pinlig å representere Naturvernforbundet på en ...
Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu er i det filosofiske hjørnet i dag. Du får ta deg ei misjonsferd, sville for sville,  og sjå kor ...
Terje Sundsbø 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrBurde ikke heller du alliere deg med Frank Sve (Frp)? I følge Hans-Peter Kaaresen blir jo Frank Sve (Frp) den ...
Terje Sundsbø 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrJernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de behandles likt?
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse