Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
02 november 2022 14:35
Del på Facebook
I oktober økte fyllingsgraden i vannmagasinene i Sør-Norge med 14 prosentpoeng. Nedbør, import og mindre kraftproduksjon bidrar til mer velfylte magasiner. Illustrasjonsfoto: Bjørn Sigurdsøn / NTB
I oktober økte fyllingsgraden i vannmagasinene i Sør-Norge med 14 prosentpoeng. Nedbør, import og mindre kraftproduksjon bidrar til mer velfylte magasiner. Illustrasjonsfoto: Bjørn Sigurdsøn / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Kraftimport, lav produksjon og vått vær har bidratt til en kraftig økning av fyllingsgraden i vannmagasinene sør i Norge.

Dette gjør at vi går vinteren i møte med mer tilgjengelig kraft, skriver Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) i en pressemelding.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– En varm og våt høst var akkurat det vi trengte i år. Det er gode nyheter for magasinfyllingen og kraftsituasjonen denne vinteren, sier direktør Inga Nordberg i NVEs energi- og konsesjonsavdeling.

I forrige uke økte magasinfyllingen i det sørlige Norge med 1,9 prosentpoeng. De siste fem ukene har økningen vært på 14 prosentpoeng.

– Det sørlige Norge har sjelden opplevd en så kraftig økning i magasinfyllingen som det vi har sett i oktober. I alle deler av landet er magasinfyllingen nå høyere enn på samme tid i fjor, forteller Nordberg.

Annonse
Annonse

I tillegg fortsetter kraftprodusentene sør i landet å spare på vannet. Forrige uke ble det produsert mindre kraft enn normalt for årstiden, og Norge var nettoimportør av kraft. I oktober var kraftproduksjonen i sør 34 prosent – en tredel – lavere enn snittet for de siste fem årene, opplyser NVE.

– Når det produseres mindre kraft i Norge, dekkes en del av forbruket av import. Det bidrar til at magasinfyllingen ikke svekkes, sier Nordberg.

Importert fra utlandet og Midt-Norge sto for rundt 10 prosent av kraftforbruket i Sør-Norge i oktober.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse