Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
09 november 2022 05:35
Del på Facebook
Forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe (Sp) får kritikk fra både Venstre og NHO for å kutte 1.500 studieplasser i teknologifagene når han samtidig har uttrykt at Norge trenger flere norske teknologer.Arkivfoto: Ole Berg-Rusten / NTB
Forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe (Sp) får kritikk fra både Venstre og NHO for å kutte 1.500 studieplasser i teknologifagene når han samtidig har uttrykt at Norge trenger flere norske teknologer.Arkivfoto: Ole Berg-Rusten / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Av sikkerhetshensyn ønsker statsråd Ola Borten Moe (Sp) at flere nordmenn tar doktorgrad innen teknologi. Men i statsbudsjettet foreslås det kutt i studieplasser.

Høyere utdannings- og forskningsminister Ola Borten Moe (Sp) har tidligere sagt i et intervju med Khrono at han ønsker seg flere nordmenn med doktorgrad i teknologifagene.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Men ifølge Dagens Næringsliv foreslår han likevel å kutte finansieringen til 1.500 IKT-studieplasser i statsbudsjettet for neste år.

– Det er toppen av frekkhet når regjeringen samtidig kutter 1.500 IKT-studieplasser og gir teknologibedrifter en kjemperegning med økt arbeidsgiveravgift. Regjeringen svekker norsk cybersikkerhet på sikt, sier stortingsrepresentant Alfred Bjørlo (V).

Annonse
Annonse

Avisen har ikke fått noe svar fra Borten Moe om kuttet i et fag han mener må ha flere norskutdannede, men statssekretær Oddmund Løkensgard Hoel i Kunnskapsdepartementet sier at studieplassene aldri var ment å være permanente, men innført som et koronatiltak.

Bjørlo får støtte fra administrerende direktør Øystein Eriksen Søreide i Abelia – NHOs forening for teknologi- og kunnskapsbedrifter.

– Norge skal omstilles fra råvareøkonomi til kunnskapsøkonomi. Likevel velger denne regjeringen å bruke over 1 milliard kroner på kutt i dieselavgift, fremfor å investere i kunnskap for fremtiden. Det er komplett uforståelig, sier han.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse