Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
22 november 2022 08:45
Del på Facebook
Frp vil ha framdrift i seks store veisatsinger. Transportpolitisk talsmann Frank Sve vil omprioritere fra offentlig sektor og slik unngå at det oppstår oppheting i norsk økonomi. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Frp vil ha framdrift i seks store veisatsinger. Transportpolitisk talsmann Frank Sve vil omprioritere fra offentlig sektor og slik unngå at det oppstår oppheting i norsk økonomi. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Frp vil ha fortgang i seks veiprosjekter som regjeringen har lagt på is. Partiet setter av 1,75 milliarder kroner til veisatsing i sitt alternative budsjett.

Utbygging av nye og bedre veier redder liv, understreker samferdselspolitisk talsmann Frank Sve.

Annonse
Annonse

– Det er synd at regjeringen skroter tog, vei og skredsikring inn mot Bergen, utbedring av tunneler som omtales som «gruvesjaktene» i Nordland, og hele tre prosjekter på E134 mellom Oslo og Rogaland, sier han til NTB.

Fremskrittspartiet legger torsdag fram sitt forslag til statsbudsjett. Der vil de prioritere seks prosjekter fra Nasjonal transportplan som regjeringen går inn for å utsette i sitt budsjett for 2023.

Seks prosjekter

Partiet mener det er viktig å holde fremdriftsplanen i gang. Frp foreslår derfor å sette av 715 millioner kroner som skal gå til oppstart av følgende prosjekter neste år:

* Nordland E6 – tunnel på strekningen Megården-Mørvikbotn.

* Vestland E16 – tunnel planlagt på strekningen Hylland-Slæen.

* Vestland E16/Vossabana på Arna-Stanghelle.

* Vestland E134 på strekningen Røldal-Seljestad.

* Viken E134 mellom Saggrenda og Elgjø.

Annonse
Annonse

* Viken E134 nytt løp i Oslofjordforbindelsen.

Frykter for næringen

Til sammen vil Frp øke bevilgninger til riksveiinvesteringer med 1,75 milliarder kroner fordelt på Statens vegvesen og Nye Veier.

– Jeg frykter for jobbene i bygg- og anleggsnæringen i en situasjon som allerede er kritisk. For å unngå en enda større krise, må vi sørge for at prosjektene som er vedtatt, planlagt og prosjektert mens Frp satt i regjering, faktisk blir bygget, sier Sve, som er første nestleder i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget.

Regjeringen har vist til at det var nødvendig å legge fram et stramt budsjett som krevde harde prioriteringer, og dermed ble det ikke rom for en del av de gryteklare samferdselsprosjektene. Bakteppet var behovet for å holde renta nede og dempe prisveksten.

Dette argumentet møter liten forståelse hos Frp. Infrastruktur er ikke en utgift, men en investering for Norge, understreker Sve.

Ikke bekymret for opphetet økonomi

Samferdselssatsingen kan dekkes inn av kutt i offentlig sektor, ifølge Frps budsjettforslag.

– Regjeringen har til nå skjermet offentlig sektor og skyver hele byrden over på vanlige folk og bedrifter gjennom historisk høye skatte- og avgiftsøkninger. Frp vil ikke skjerme byråkratene, men vanlige folk og bedrifter, sier Sve.

Han mener det ikke er grunn til å frykte at samferdselssatsing vil føre til at det blir for mye gass i norsk økonomi.

– Gjennom massive kutt i ikke-tjenesteytende offentlig sektor, byråkrati og bistand unngår vi overoppheting av økonomien og gjør hverdagen bedre for folk og næringsliv, sier han.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 3 dager siden Brobygging
Når fergeleiet flyttes ut fra sentrum av Molde, blir fortsatt ferge et enda dårligere alternativ. Hva sier folket på Vestnes ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøNo er "gjeldande " NTP i ferd med å gå ut på dato. Og, strekninga Ålesund til Molde er
@Geir Ole SætremyrMøreaksen er blant de høyest rangerte prosjektene basert på netto nytte pr. investert krone i gjeldende NTP. Få andre har ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøEg forstår at enkelte drøymer om å lese dette inn i dei signala som er gitt. Men, det er ikkje ...
@Geir Ole SætremyrSamferdselsministeren vil utrede om det kan bli en mindre økonomisk belastning om Møreaksen deles opp i flere trinn. Han ønsker ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse