Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
NTB
Artikkel
NTB
03 januar 2023 08:46
Del på Facebook
Det er ventet et kraftig hopp i matvareprisene 1. februar. Ingenting tyder på at det kommer til å bli billigere med det første.Illustrasjonsfoto: Heiko Junge / NTB
Det er ventet et kraftig hopp i matvareprisene 1. februar. Ingenting tyder på at det kommer til å bli billigere med det første.Illustrasjonsfoto: Heiko Junge / NTB

Fra 1. februar vil dagligvarebransjen øke prisene ytterligere. Bransjen forventer økt prisstigning i overskuelig framtid.

Før jul meldte NRK at prisene kommer til å gå opp med 10 prosent, og det bekrefter flere aktører overfor Klassekampen. Ingenting tyder på noen endring med det første.

– Veldig mye tyder på at prisene vil være høye i ganske lang tid framover, sier konserndirektør for kommunikasjon i Norgesgruppen, Stein Rømmerud, til avisen. Norgesgruppen er den største dagligvareaktøren i landet.

Av konkurransemessige årsaker har ikke kjedene lov å si om, når eller hvor mye de vil sette opp prisene, heller ikke Rømmerud, men han sier at det er lite som tyder på at kostnadene ved matproduksjon vil minke framover.

annonse

En rapport fra Sifo som kom i høst viser at én av tolv husstander oppgir å måtte stå over måltider, få hjelp fra Nav, eller få utdelt mat fra matstasjoner for å ha mat på bordet. Det er en dobling i løpet av et år. Samtidig viser tall fra Statistisk sentralbyrå at matvareprisene fra november 2021 til november 2022 økte med hele 12,7 prosent.

Dagligvarebransjen har to faste datoer hvor de justerer prisene for å dekke økte utgifter til leverandørene. Den ene er 1. februar og den andre 1. juli.

Hvis utgiftene til leverandørene fortsetter å øke, kan folk altså regne med et nytt prishopp til sommeren, skriver avisen.

(©NTB)

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

@Terje SundsbøDet er bare en liten ting, du legger til grunn at det er 14 minutter kortere kjøretid mellom Ålesund og ...
@Rolf Erik PedersenMener du virkelig at Norconsult ikke har utredet Romsdalsaksen? Fikk du ikke med deg «skandaleoppslaget» i TK om at Statens ...
Rolf Erik Pedersen 7 timer siden Verden består av mer enn lastebiler fra Sunnmøre
@Terje SundsbøDu snakker så pent om fakta, Sundsbø. Men klarer du å etterleve dette selv? Den økonomiske belastingen er mye mindre en ...
@Anne Mari SandshamnDe som ser dette fra begge sider har konkludert med at Møreaksen er best. Også Nye Veier AS har skrotet ...
@Rolf Erik PedersenRyfast-tunnelene har vært en stor suksess, og motstanderne har stilnet. Som ved alle de andre undersjøiske fergeavløsningsprosjektene.Det er ikke Statens ...
@Terje G. FinnøyÅDT for de 3 fergestrekningene som erstattes med Møreaksen hadde i 2019 ÅDT på 3.890 kjøretøy. Til sammenligning var ÅDT ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse

Våre utvalgte