Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
06 januar 2023 11:34
Del på Facebook
Selv hvis 1,5-gradersmålet i Parisavtalen nås, kan halvparten av verdens isbreer være historie innen slutten av århundret, viser ny forskning. Arkivfoto fra Alaska, USA: Becky Bohrer / AP / NTB
Selv hvis 1,5-gradersmålet i Parisavtalen nås, kan halvparten av verdens isbreer være historie innen slutten av århundret, viser ny forskning. Arkivfoto fra Alaska, USA: Becky Bohrer / AP / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Selv hvis 1,5-gradersmålet i Parisavtalen nås, kan halvparten av verdens isbreer være historie innen slutten av århundret, viser ny forskning.

Det er særlig de mindre isbreene som står i fare for å forsvinne, viser den nye studien som er publisert i tidsskriftet Science. Forskningen er det mest omfattende arbeidet gjort så langt rundt framtiden til verdens 215.000 isbreer.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Forfatterne av studien understreker viktigheten av å kutte verdens klimagassutslipp for å begrense konsekvensene av bresmelting – som havnivåstiging og utarming av vannressurser.

Studien ser på fire scenarioer der den globale gjennomsnittstemperaturen øker henholdsvis 1,5, 2, 3 og 4 grader.

– Fortapt uansett

– Hver gradsøkning sørger for mer smelting, sier Regine Hock, medforfatter av studien, til AFP. Hun er tilknyttet Universitetet i Oslo og Fairbanks-universitetet i Alaska, USA.

– Men det betyr også at dersom man reduserer temperaturøkningen, blir tapet av isbreene redusert. Sånn sett er det også litt håp, sier hun.

Målet om at den globale oppvarmingen begrenses til 1,5 grader sammenlignet med førindustrielt nivå er det mest ambisiøse i Parisavtalen. Likevel vil 49 prosent av verdens isbreer forsvinne.

Det svarer til omtrent 26 prosent av verdens totale bremasse, da det er de minste breene som vil forsvinne først.

Annonse
Annonse

– Steder med relativt lite is som i de europeiske Alpene, Kaukasus, Andesfjellene eller det vestlige USA kommer til å miste all isen sin ved slutten av århundret uansett hva utslippsscenarioet er. Så de isbreene er fortapt uansett, sier Hock.

Pessimistiske

For tiden er den globale gjennomsnittstemperaturen anslått til å øke med 2,7 grader.

Dersom den globale temperaturøkningen blir på 4 grader vil 83 prosent av verdens isbreer forsvinne, ifølge forskningen.

Studiens anslag er mer pessimistiske enn de til FNs klimaeksperter. Forskerne har kommet fram til dem ved å observere massen til hver isbre gjennom flere tiår, og ved datasimulering.

Til tross for de ikke så oppløftende funnene, sier Hock at det er mulig å unngå de verste tapene.

– Om det skjer eller ikke vil være opp til verdens beslutningstakere, sier hun.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse