– På Atlanten er elever og lærer ferdig med en vanlig norsktime litt utenom om det vanlige. Alt som skjedde i timen ble filmet. Nå skal det forskes på, for å finne ut hva som gir motivasjon og læring, skriver Møre og Romsdal fylkeskommune i en pressemelding.
Det er lite som røper at denne klassen på vg2 er med i det omfattende forskningsprosjektet Interact. Klasserommet ser ut som normalt, bortsett fra to små skjermer som står strategisk plassert i hvor sin endte, og noen mikrofoner. Men alt som ble sagt og gjort i denne timen ble fanget på film. Elevene ser ikke ut til å bry seg.
– Jeg syntes det var litt rart å bli filmet første gangen, og se på filmen etterpå. Men nå tenker jeg ikke over det en gang, sier Amjad Adam, på VG2.
Etter timen blir filmopptaket sendt til en coach, en annen plass i landet, som går systematisk gjennom materialet, og deretter gir tilbakemelding til læreren. Det handler om hvordan han eller hun håndterer emosjonell støtte, klasseromledelse og læringsstøtte, om hva som er bra og hva som kan blir bedre.
Det syntes lærer Bjørn Enaasen er veldig lærerikt.
- Det å reflektere over sin egen praksis i klasserommet, og få konkrete tilbakemeldinger fra en kompetent person om hva jeg kan bli bedre på, er positivt.
Hittil har Bjørn og klassen gjennomført tre av syv planlagt filmseanser dette skoleåret, og selv om han ikke hatt noen a-ha-opplevelser, mener han prosjektet har gjort ham mer bevisst.
- Det er litt rart å se og høre seg selv. Jeg ser at jeg kan variere stemmebruken mer for å ikke bli monoton og unngå lange foredrag for at elevene ikke skal gå lei.
Kan hindre frafall
Samme prosedyren, med filming og coaching, skjær på Rauma, Gjermundnes, Romsdal og Sykkylven vgs, og på syv skoler i Rogaland. Gjennom skoleåret blir filmene studert, sammenlignet med kontrollgrupper og analysert. Hvilken effekt har dette på læringen? Og motivasjonen til elevene? Kan det hindre frafall i videregående skole? Prosjektet er det største noensinne som er gjennomført i videregående skole, med forskere både fra Norge, Finland, England og USA. Og det er nytt at det blir forsket på klasserominteraksjoner på denne måten.
Atlanten var den første skolen i Møre og Romsdal som meldte seg på prosjektet. Ifølge Trond Hjelle, som er rektor på skolen, passer Interact midt i blinken fordi skolen har vært opptatt av og jobbet med klasseromledelse og trygge relasjoner de siste fem–seks årene.
Han mener det er få ting som er viktigere å forske på enn skolen.
– Hvordan vi tar vare på barn og unge burde vært forsket mer på. Det kan ikke være mye som er viktigere enn det, sier han
På spørsmål om hva han ønsker å oppnå med prosjektet svarer Hjelle:
– Jeg tenker at vi får et verktøy som vi kan bruke praktisk i hverdagen og som kan hjelpe oss å bli god på relasjoner og klasseledelse. Forskningsdataene vi får vil vise hvordan lærere kan bruke video og samtalepartnere for å forbedre egen praksis.
Fra Atlanten deltar Rune Nordhaug, avdelingsleder, som coach i prosjektet. Han har fått opplæring i teori og samtaleveiledning, basert på det teoretiske rammeverket Teaching trough Interactions (TTI).
– Hverken verktøyet eller metoden er ny, men i prosjektet er den er sett i system og koblet tett opp til det som skjer i klasserommet. Veiledning vi gir lærerne er målrettet og den knytter sammen teori og praksis, sier Nordhaug.
For elevene sin skyld
Etter timen plukker lærer Bjørn ned skjermer og mikrofoner, slik at alt er klart til timen etterpå. Neste Interact-seanse blir om noen måneder. Elev Marie Smedvåg mener prosjektet hjelper allerede.
– Det gjør kanskje at du blir mer aktiv i timen. Siden du blir filmet og vurdert.
– Det er flott at lærerne vil bli bedre for elevene sin skyld, synes Ingebjørg Blakstad
Disse skolene er med i Møre og Romdal
Atlanten vgs
Gjermundnes vgs
Rauma vgs
Romsdal vgs
Sykkylven vgs