Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
17 februar 2023 13:44
Del på Facebook
Drosjer fra ulike selskaper på holdeplassen utenfor Oslo S.Illustrasjonsfoto: Heiko Junge / NTB
Drosjer fra ulike selskaper på holdeplassen utenfor Oslo S.Illustrasjonsfoto: Heiko Junge / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Samferdselsministeren ønsker at et nytt krav om fagkompetanse i drosjenæringen trer i kraft så fort som mulig.

Regjeringen innførte strengere regler for drosjenæringen ved årsskiftet. Et av de nye kravene gjør at de som søker drosjeløyve må avlegge eksamen hos Statens vegvesen.

– Erfaringene etter den forrige regjeringens deregulering har vist at det ikke var forsvarlig å fjerne kompetansekravet for løyvehavere. Vi ønsker en tryggere og mer seriøs drosjenæring, og vi vil derfor stille ytterligere krav til løyvehaverne, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i en pressemelding.

Det nye kravet og fagkompetanse for løyvehavere er planlagt å tre i kraft så tidlig som mulig etter at forslaget er behandlet i Stortinget.

Annonse
Annonse

For de som har fått tildelt drosjeløyve etter 1. november 2020, men før kravet om fagkompetanse trer i kraft, foreslås det en overgangsperiode på ett år før kravet om fagkompetanse må være oppfylt.

Øvrige bestemmelser er blant annet krav om at alle drosjer skal ha taklykt og krav om at løyvehaver må bruke kjøretøy som er registrert som drosje i Kjøretøyregisteret i sin løyvepliktige virksomhet.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 15 minutter siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Terje Sundsbø 22 minutter siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu skjønner åpenbart ikke hva du selv skriver. Du har helt rett i at Møreaksen er strekningen Ålesund-Molde. På samme ...
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 21 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse