Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
24 februar 2023 09:09
Del på Facebook
Foto: Annika Byrde / NTB
Foto: Annika Byrde / NTB

Trass i at inntektene steg over 40 prosent, tapte SAS 2,5 milliarder kroner i perioden mellom november i fjor og januar i år.

Det skriver flyselskapet i en rapport fredag. SAS' norske konserndirektør vektlegger økt etterspørsel.

– SAS leverer et kvartalsresultat på linje med det vi har kommunisert tidligere. Etterspørselen fortsatte den sterke trenden, og 4,5 millioner kunder reiste med oss i kvartalet, noe som gir passasjertall på nivå med før pandemien. Samtidig er vi i rute med SAS Forward-planen og den såkalte Chapter 11-prosessen som skal sikre et konkurransedyktig og attraktivt SAS for fremtiden, sier Kjetil Håbjørg, konserndirektør i SAS.

Antall passasjerer har økt med 48 prosent sammenlignet med tilsvarende periode i fjor. Dermed er kabinfaktoren tilbake på samme nivå som før pandemien, med 69,3 prosent. Første kvartal i 2019/2020 var den 69,5. Dette er tradisjonelt en rolig tid på året.

Til tross for økonomisk usikkerhet, med økte renter, stigende priser og inflasjon registrerer SAS en sterk underliggende etterspørsel på reiselivsbransjen. Selskapet forventer en økt etterspørsel i sommer og vil med styrking av tilbudet ha 5.000 flygninger per uke.

Annonse
Annonse
Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Viktig informasjon i tåkeleggingskaoset dette. Hva angår vindkraft blir den aldri bedre enn ca 30% i effektivitetsgrad mot innstallert effekt ...
Ansgar Dypbukt 3 dager siden Strømprisen til himmels
Sier meg enig i alt du skriver, strøm prisen er jo helt forferdelig ikke bare den, men nettleia er jo ...
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Terje SundsbøSaksa frå referansegruppemøte 17.08.23: Forslag NTP 2024- 2036: Forslaget til ny plan innebærer mer enn halvering av årlige midler til vegbygging ...
Geir Ole Sætremyr 10 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Terje SundsbøDu marmar på med ditt og spissformuleringar.
Terje Sundsbø 10 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Geir Ole SætremyrDu har rett i at realisme er en dyd – gratis ferge koster staten dyrt. Fergeavløsningsprosjekter blir derfor mer lønnsomme ...
Geir Ole Sætremyr 11 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Terje SundsbøRealisme er også ein dyd. Sande Fastllandssamband AS har eksistert i 20 år+. Urealistisk. Nå oppgraderast fergebåsane på 4 stopp ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse