Offentlige instanser som ennå ikke har universell utforming på plass, risikerer nå dagbøter dersom de ikke følger pålegget om å opprette tilgjengelighetserklæring.
Alle nettsider i Norge skal være universelt utformet. Det har vært krav om dette for både offentlig og privat sektor siden 2013, men da webdirektivet ble innført i 2022, fikk offentlig sektor ytterligere skjerpede krav til sine nettsider.
Med webdirektivet kom det blant annet krav om at alle offentlige nettsider skal ha en tilgjengelighetserklæring. Fristen for å opprette dette var 1. februar i år.
Tilgjengelighetserklæringen skal bidra til at virksomhetene får oversikt over status og gi grunnlag til å lage en plan for å rette eventuelle feil. Den skal samtidig gi brukerne mulighet for å gi tilbakemelding når nettsiden ikke fungerer for dem.
Flere instanser mangler tilgjengelighetserklæring
Tilsynet for universell utforming av IKT (Uu-tilsynet) har ansvaret for å følge opp at regelverket blir fulgt.
Tilsynet har i løpet av februar gått gjennom listene over hvilke virksomheter som har publisert erklæring i tråd med forskriften. Selv om mer enn 2.100 offentlige virksomheter har tatt den sentrale løsningen i bruk, er det fremdeles over 550 virksomheter som ikke har logget seg inn i løsningen.
Blant disse er eksempelvis Politiets sikkerhetstjeneste (PST), Statens havarikommisjon og Riksmekleren.
De offentlige instansene som mangler universell utforming, må tilfredsstille Digitaliseringsdirektoratets 47 krav for å få en godkjenning.
Kan få dagbøter
Virksomhetene er plukket ut ved stikkprøvekontroll og kan risikere dagbøter på 5.000 kroner per dag dersom de ikke innen 15 virkedager oppretter erklæring slik forskriften krever.
– Nå kontrollerer vi om det er virksomheter som ikke er i mål. Vi oppfordrer alle til å snarest rydde opp i dette og gjør med det samme oppmerksom på at å ikke følge forskriften vil kunne få konsekvenser, sier direktør Malin Rygg i Digitaliseringsdirektoratet.
Hun er likevel fornøyd med at mange offentlige innsatser har tatt grep og sørget for å forbedre den universelle utformingen.
– Mange virksomheter har lagt ned mye, godt arbeid for å få sine tilgjengelighetserklæringer på plass i tide. Digitalt utenforskap er en stor samfunnsutfordring, og det er viktig at virksomhetene er sitt ansvar bevisst når det gjelder å få på plass løsninger som fungerer for alle. Derfor blir det veldig feil om det skal lønne seg å ikke ta jobben med å sjekke status og få på plass den nødvendige erklæringen.
(©NTB)