Annonse
NTB
Artikkel
NTB
25 mars 2023 10:10
Del på Facebook
Torgeir Knag Fylkesnes og finanspolitisk talsperson, Kari Elisabeth Kaski i SV understreker begge at det er «på høy tid» med en grunnrenteskatt på oppdrettsnæringen nå. Foto: Berit Roald / NTB
Torgeir Knag Fylkesnes og finanspolitisk talsperson, Kari Elisabeth Kaski i SV understreker begge at det er «på høy tid» med en grunnrenteskatt på oppdrettsnæringen nå. Foto: Berit Roald / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

SV vil ha lavere bunnfradrag, strengere miljøkrav og en skattesats på 48 prosent for oppdrettsnæringen. Og lakseskatten skal også gjelder for torsk, om SV får det som de vil, skriver Dagens Næringsliv.

Regjeringens forslag til skattesats ble slaktet av oppdrettsnæringen og barberte om lag 50 milliarder av selskapenes børsverdier da nyheten kom. Nå vil SV øke den ytterligere.

Annonse
Annonse

Det forteller nestleder Torgeir Knag Fylkesnes og finanspolitisk talsperson, Kari Elisabeth Kaski i SV til Dagens Næringsliv. Begge understreker at det er «på høy tid» med en grunnrenteskatt på oppdrettsnæringen nå.

– Det er en utrolig lukrativ næring, og den er tuftet på utnyttelsen av det som er fellesskapets ressurser, som igjen har gitt opphav til noen av landets aller største private formuer. Det er grunnlag for en solid grunnrente, sier Kaski.

Annonse
Annonse

Regjeringens endelige forslag til grunnrenteskatt på oppdrettsnæringen er ventet å komme til Stortinget i løpet av neste uke. Deretter venter høringer i finanskomiteen og forhandlinger mellom partiene.

Det er foreslått en skatt på 40 prosent, i tillegg til ordinær selskapsskatt på 22 prosent. Bunnfradraget er foreslått til å ligge på 4.000-5.000 tonn før skatten slår inn.

SVs krav er at satsen økes til 48 prosent. Verdien på fisken bør fastsettes av et normprisråd. Bunnfradraget skal reduseres, slik at minst halvparten av selskapene kommer i grunnrenteskatteposisjon. Torsk skal i tillegg inkluderes etter samme modell som ørret og regnbueørret.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 2 dager siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse