Annonse
NTB
Artikkel
NTB
25 mars 2023 10:10
Del på Facebook
Torgeir Knag Fylkesnes og finanspolitisk talsperson, Kari Elisabeth Kaski i SV understreker begge at det er «på høy tid» med en grunnrenteskatt på oppdrettsnæringen nå. Foto: Berit Roald / NTB
Torgeir Knag Fylkesnes og finanspolitisk talsperson, Kari Elisabeth Kaski i SV understreker begge at det er «på høy tid» med en grunnrenteskatt på oppdrettsnæringen nå. Foto: Berit Roald / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

SV vil ha lavere bunnfradrag, strengere miljøkrav og en skattesats på 48 prosent for oppdrettsnæringen. Og lakseskatten skal også gjelder for torsk, om SV får det som de vil, skriver Dagens Næringsliv.

Regjeringens forslag til skattesats ble slaktet av oppdrettsnæringen og barberte om lag 50 milliarder av selskapenes børsverdier da nyheten kom. Nå vil SV øke den ytterligere.

Annonse
Annonse

Det forteller nestleder Torgeir Knag Fylkesnes og finanspolitisk talsperson, Kari Elisabeth Kaski i SV til Dagens Næringsliv. Begge understreker at det er «på høy tid» med en grunnrenteskatt på oppdrettsnæringen nå.

– Det er en utrolig lukrativ næring, og den er tuftet på utnyttelsen av det som er fellesskapets ressurser, som igjen har gitt opphav til noen av landets aller største private formuer. Det er grunnlag for en solid grunnrente, sier Kaski.

Annonse
Annonse

Regjeringens endelige forslag til grunnrenteskatt på oppdrettsnæringen er ventet å komme til Stortinget i løpet av neste uke. Deretter venter høringer i finanskomiteen og forhandlinger mellom partiene.

Det er foreslått en skatt på 40 prosent, i tillegg til ordinær selskapsskatt på 22 prosent. Bunnfradraget er foreslått til å ligge på 4.000-5.000 tonn før skatten slår inn.

SVs krav er at satsen økes til 48 prosent. Verdien på fisken bør fastsettes av et normprisråd. Bunnfradraget skal reduseres, slik at minst halvparten av selskapene kommer i grunnrenteskatteposisjon. Torsk skal i tillegg inkluderes etter samme modell som ørret og regnbueørret.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse