Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
25 mars 2023 10:10
Del på Facebook
Torgeir Knag Fylkesnes og finanspolitisk talsperson, Kari Elisabeth Kaski i SV understreker begge at det er «på høy tid» med en grunnrenteskatt på oppdrettsnæringen nå. Foto: Berit Roald / NTB
Torgeir Knag Fylkesnes og finanspolitisk talsperson, Kari Elisabeth Kaski i SV understreker begge at det er «på høy tid» med en grunnrenteskatt på oppdrettsnæringen nå. Foto: Berit Roald / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

SV vil ha lavere bunnfradrag, strengere miljøkrav og en skattesats på 48 prosent for oppdrettsnæringen. Og lakseskatten skal også gjelder for torsk, om SV får det som de vil, skriver Dagens Næringsliv.

Regjeringens forslag til skattesats ble slaktet av oppdrettsnæringen og barberte om lag 50 milliarder av selskapenes børsverdier da nyheten kom. Nå vil SV øke den ytterligere.

Annonse
Annonse

Det forteller nestleder Torgeir Knag Fylkesnes og finanspolitisk talsperson, Kari Elisabeth Kaski i SV til Dagens Næringsliv. Begge understreker at det er «på høy tid» med en grunnrenteskatt på oppdrettsnæringen nå.

– Det er en utrolig lukrativ næring, og den er tuftet på utnyttelsen av det som er fellesskapets ressurser, som igjen har gitt opphav til noen av landets aller største private formuer. Det er grunnlag for en solid grunnrente, sier Kaski.

Annonse
Annonse

Regjeringens endelige forslag til grunnrenteskatt på oppdrettsnæringen er ventet å komme til Stortinget i løpet av neste uke. Deretter venter høringer i finanskomiteen og forhandlinger mellom partiene.

Det er foreslått en skatt på 40 prosent, i tillegg til ordinær selskapsskatt på 22 prosent. Bunnfradraget er foreslått til å ligge på 4.000-5.000 tonn før skatten slår inn.

SVs krav er at satsen økes til 48 prosent. Verdien på fisken bør fastsettes av et normprisråd. Bunnfradraget skal reduseres, slik at minst halvparten av selskapene kommer i grunnrenteskatteposisjon. Torsk skal i tillegg inkluderes etter samme modell som ørret og regnbueørret.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 15 minutter siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Hans-Peter Kaaresen 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnFøyer seg inn i en lang rekke av tilsvarende........."Pompel og Pilt" fortsetter som bidragsytere i underholdningsbransjen.  Teoriene deres er det ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse