Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Redaksjonen
Artikkel
19 april 2023 14:08
Del på Facebook
Møre og Romsdal fylkeskommune vil ha innspill til høringsutsagn til arbeidet med ny Nasjonal transportplan 2025–2036.dal fylkeskommune vil ha innspill til høyringsfråsegn til arbeidet med Nasjonal transportplan 2025–2036.
Møre og Romsdal fylkeskommune vil ha innspill til høringsutsagn til arbeidet med ny Nasjonal transportplan 2025–2036.dal fylkeskommune vil ha innspill til høyringsfråsegn til arbeidet med Nasjonal transportplan 2025–2036.

Hva skal vi i Møre og Romsdal mene om prioriteringer i ny Nasjonal transportplan? Nå blir kommuner og andre relevante aktører bedt om å komme med innspill.

Og det haster. Frist for innspill er satt til fredag 5. mai.

Annonse
Annonse

– Det er en kort frist, men vi håper likevel at det vil være mange som kommer med innspill. Det er en mulighet til å påvirke hva Norge skal prioritere å bygge de neste årene, sier fylkesordfører Line Hatmosø Hoem.

Arbeidet med ny Nasjonal transportplan (NTP) er fremskyndt et år, med bakgrunn i at regjeringen mener at gjeldende NTP 2022–2033 ikke lenger er realistisk gitt de utfordringene som Norge står ovenfor.

Forslag på høring

31. mars leverte transportvirksomhetene sine forslag i arbeidet med ny Nasjonal transportplan 2025–2036. Forslagene er lagt ut på høring av Samferdselsdepartementet og Nærings- og fiskeridepartementet. Nå vil Møre og Romsdal fylkeskommune ha innspill til høringsutsagn.

Transportvirksomhetene er Avinor AS, Bane NOR SF, Jernbanedirektoratet, Kystverket, Nye Veier AS og Statens vegvesen. De hadde to hovedoppdrag tilknyttet arbeidet med ny NTP – et utredningsoppdrag og et prioriteringsoppdrag.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Høringssaken med lenker til transportvirksomhetene sine leveranser er tilgjengelige på regjeringen sine nettsider.

Må rekke politisk behandling

Samferdselsdepartementet og Nærings- og fiskeridepartementet har satt fristen for høringsutsagn til 3. juli 2023, og for å rekke dette må fristen for å komme med innspill til Møre og Romsdal fylkeskommune sitt høringsutsagn bli fredag 5. mai. Dette skyldes at fylkeskommunen sitt høringsutsagn må behandles i samferdselutvalget 31. mai, i fylkesutvalget 7. juni og i fylkestinget 19. juni. Fylkeskommunen sendte i januar i år ut brev til kommunene med informasjon om høringsarbeidet og fristen for å levere høringsinnspill i mai.

– I korte trekk er NTP en Stortingsmelding om hvordan transportsystemet bør utvikles i en 12-årsperiode, og inneholder i hovedsak prioritert statlige prosjekt. Vi vil oppfordre både kommuner og andre relevante aktører til å komme med innspill til vårt høringsutsagn, sier fylkesvaraordfører og leder i samferdselutvalget, Kristin Sørheim.

Høringsinnspill kan sendes til Møre og Romsdal fylkeskommune innen 5. mai, på e-post til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.. Praktiske spørsmål kan rettes til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den..

Det vil også bli gjennomført et høringsmøte med kommunene, regionråda i fylket, havnerådene, LO og NHO 21. april kl. 12:00 til kl. 14:40. Møtet vil bli strømme, slik at gjentatte enn dem som er invitert kan følge høringsmøtet på nett.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDet som er hovedargumentet frå di side er at Otrøya og Gosssen skal få fastlandssamband. Og det kan bare skje ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu sier at premisset for fergefri E39 er at det først og fremst skal legge til rette for fergeavløsning for ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse