Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
23 mai 2023 08:56
Del på Facebook
Konsernsjef Christian Rynning-Tønnesen presenterer Statkrafts resultater for 1. kvartal 2023.Foto: Hanna Johre / NTB
Konsernsjef Christian Rynning-Tønnesen presenterer Statkrafts resultater for 1. kvartal 2023.Foto: Hanna Johre / NTB

Statkraft tjente godt på høye strømpriser også i første kvartal. Det ble det nest beste kvartalet deres noensinne.

Netto driftsinntekter steg til 24,5 milliarder kroner fra 22,1 milliarder i første kvartal året før. Etter skatt ble det et resultat på 10,9 milliarder.

Annonse
Annonse

– Høye kraftpriser, om enn på et lavere nivå enn i fjor, ga sammen med solid drift svært sterke resultater innenfor kraftproduksjon. Verdiskapingen i Markets fortsetter å være svært sterk, sier konsernsjef Christian Rynning-Tønnesen i Statkraft.

De europeiske strømprisene falt i første kvartal, men var fortsatt høyere enn i 2021. Statkraft venter at de vil fortsette å ligge på et høyere nivå, skriver de i kvartalsrapporten.

Strømstøtten og krone dro ned

I børsmeldingen bemerker selskapet at selv om kraftprisene generelt var litt lavere, steg områdeprisene i Nord-Norge og Sverige. En svekket kroner slo positivt ut på resultatet, selv om den også førte til høyere driftskostnader for selskapet.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Det gjorde også strømstøtten som Statkraft måtte bidra til i Norge, mens de faste driftskostnadene var stabile. Det såkalte høyprisbidraget – en avgift på 23 prosent for all kraft som kostet mer enn 70 øre per kilowattime – bidrar til å omfordele mer av de ekstraordinære inntektene fra kraftproduksjonen.

Nye avtaler

Statkraft fikk en gevinst på 1,6 milliarder kroner på salget av havvindporteføljen i Irland. Copenhagen Infrastructure Partners (CIP) var kjøperen, og de to selskapene planlegger å investere over 40 milliarder kroner i Irland innen 2030, heter det i meldingen.

– Partnerskapet med CIP viser vårt verdiskapingspotensial innen havvind og vår ambisjon om å få en industriell rolle i Irland og Nordsjøen, sier Rynning-Tønnesen.

Statkraft signerte også sin første langsiktige kraftavtale (PPA) i USA og inngikk nye kraftavtaler i Italia og Polen.

Statkraft har store investeringsplaner også her hjemme. Selskapet planlegger å starte fem større prosjekter for å få større effekt ut av vannkraftverk i Norge innen 2030. Slik skal de kompensere for den økende mengden uregulerbar kraft fra vindkraftproduksjon.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse