Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
24 mai 2023 12:28
Del på Facebook
Det amerikanske hangarskipet USS Gerald R. Ford har ankret opp i Bunnefjorden, innerst i Oslofjorden. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Det amerikanske hangarskipet USS Gerald R. Ford har ankret opp i Bunnefjorden, innerst i Oslofjorden. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

Tusenvis av skuelystne fulgte verdens største krigsskip på ferden gjennom Oslofjorden på vei mot Oslo. Ved 12-tiden la det amerikanske hangarskipet USS Gerald R. Ford seg utenfor Malmøya i Bunnefjorden.

Det var symboltungt da verdens største krigsskip passerte Veisvingbatteriet i Drøbak, som ble bygd for å forsvare landet mot Sverige ved slutten av 1800-tallet – og da båten ved 9.30-tiden passerte stedet der Blücher ble senket 9. april 1940.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

En drøy time senere ankom USS Gerald R. Ford Oslo.

Skipet seilte inn i Oslofjorden ved 6-tiden onsdag morgen. Langs fjorden sto tusenvis av skuelystne en rekke steder. I Vestfold og gamle Østfold sto det folk blant annet i Sandefjord, Horten og Moss som fikk se det gigantiske skipets ferd mot Oslo.

I Drøbak ble det fullstendig trafikkaos som følge av alle menneskene som ønsket å få en titt på hangarskipet. Hver eneste parkeringsplass i Drøbak sentrum var full, og folk hadde satt fra seg biler der det var mulig, skriver Amta.

Ved 12-tiden ble nok de frammøtte ved festningsvollen ved Søndre Akershus kai i Oslo noe skuffet, da hangarskipet ikke la seg til der, men utenfor Malmøya i Bunnefjorden, mellom Nesodden og fastlandet.

Drives av to atomreaktorer

USS Gerald R. Ford er det største krigsskipet som noen gang er bygget. Skipet er på sitt første operative tokt noensinne, og Oslo blir første havn som besøkes. Det gigantiske skipet, som drives av to atomreaktorer, har altså ankret opp innerst i Oslofjorden, men ikke helt inntil kaien.

Om bord er et mannskap på 4.500, og det er plass til rundt 90 fly og helikoptre. De aller fleste av mannskapet får landlov og noen fridager i Oslo.

USS Gerald R. Ford er 333 meter langt. Bredden er på 41 meter ved vannlinjen, mens flydekket er 78 meter bredt. Toppfarten til skipet er på over 30 knop. De fire propellene i bronse veier 30 tonn hver og er 6,4 meter i diameter.

Byggingen av det nye skipet startet allerede i 2009, og i 2013 ble det døpt. Prislappen var på 13,3 milliarder dollar – noe som med dagens kurs tilsvarer 145 milliarder kroner.

Norges trygghet

Hangarskipets besøk og tilstedeværelse gir Forsvaret mulighet til å videreutvikle samarbeidet og jobbe tettere sammen med vår viktigste allierte, USA. Ifølge Forsvaret er det planlagt flere øvelser med blant annet Hæren, Sjøforsvaret, Luftforsvaret og Forsvarets spesialstyrker.

Forsvarsminister Bjørn Arild Gram (Ap) besøkte mandag hangarskipet ute på sjøen sammen med forsvarssjefen, forskningsministeren, USAs ambassadør til Norge og flere offisielle representanter.

Annonse
Annonse

– Dette er Norges trygghet, sa Gram til NTB.

– Dette er et veldig konkret tegn på sikkerhetsgarantien Norge har gjennom Nato, sa forsvarsministeren videre.

Orlogskaptein ved sjøkrigsskolen i Bergen, Tor Ivar Strømmen, sier til NRK at skipet først og fremst kommer for å berolige sine allierte.

– De viser at amerikanerne er villige til å stille opp, at de er den sikkerhetsgarantisten de sier at de er, sier Strømmen.

– For å være det kan de ikke bare være til stede, men også øve med oss og sørge for at skipet fungerer sammen med den militære kapasiteten vi har, sier orlogskapteinen som sier at dette dermed også er et diplomatisk oppdrag og at de gjør dette for å vise at de er til å stole på.

– Også er det et signal til Russland, sier han.

Strenge sikkerhetskrav

Siden krigsskipet er et reaktordrevet fartøy, har Direktoratet for strålevern og atomberedskap ( DSA ) deltatt i forberedelsene til besøket. Blant annet trengs det en konsesjon for å få anløpe i norske havner med et atomdrevet fartøy, noe Gerald R. Ford fått, mot strenge sikkerhetskrav.

– Vi vurderer at det er svært lav sannsynlighet for at en alvorlig hendelse skal inntreffe i forbindelse med dette anløpet. Dersom en uønsket hendelse likevel skulle skje, har vi en god atomberedskap i Norge, bygget opp rundt Kriseutvalget for atomberedskap, sier DSA-direktør Per Strand.

For å kontrollere at det ikke forekommer utslipp av radioaktivt vann mens hangarskipet er i Oslo, vil det bli tatt prøver som analyseres før, under og etter anløpet.

I forbindelse med skipets besøk er det innført enkelte restriksjoner. Det opprettes militære forbudsområder for å ivareta både hangarskipet og publikums sikkerhet. Blant annet må båtførere holde seg 500 meter unna hangarskipet ved inn- og utseiling.

Det er innført midlertidig flyforbud over hele indre Oslofjord fram til midnatt natt til tirsdag 30. mai, som gjelder flyginger som er nærmere krigsskipet enn 900 meter.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse