Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
24 mai 2023 13:51
Del på Facebook
– Flytende havvind kommer til å bli en viktig del av energimiksen, konstaterte statsminister Jonas Gahlr Støre (Ap) da han åpnet den to dager lange konferansen Floating Wind Days onsdag. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
– Flytende havvind kommer til å bli en viktig del av energimiksen, konstaterte statsminister Jonas Gahlr Støre (Ap) da han åpnet den to dager lange konferansen Floating Wind Days onsdag. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Dette er framtiden, konstaterer statsminister Jonas Gahr Støre (Ap). Onsdag tok han to av Norges første flytende vindturbiner i øyesyn.

I havgapet utenfor Haugesund, 5–6 nautiske mil fra land, står verdens første flytende havvindturbin Zefyros og snurrer strøm. I fjor fikk den selskap av en mer moderne flytende turbin, TetraSpar. De to vindturbinene produserer nå kraft til over 1.200 husstander.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Under en grå himmel satte Støre sjøbein og dro ut for å besiktige de to turbinene.

– Det er fascinerende. Det er kanskje vår tids pyramider. Dette er norsk ingeniørkunst, sa Støre til pressen om bord.

Tenk stort!

«Tenk stort» var også blant hovedbudskapene på konferansen Floating Wind Days som startet i Haugesund onsdag, der flere enn 700 deltakere fra tolv land er samlet. Det er mer enn dobbelt så mange som på en tilsvarende konferanse i fjor.

– Flytende havvind kommer til å bli en viktig del av energimiksen i framtiden, konstaterte statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) da han åpnet den to dager lange konferansen.

Der kom han med klar beskjed til vindkraftdustrien:

– Flytende havvind er noe som kommer – av nødvendighet. Investeringen vil være verdt det, sier Støre, som kaller den gryende satsingen på flytende vindturbiner til havs for en energirevolusjon.

– Men den må håndteres politisk og må resultere i en økonomisk lønnsom industri. Det krever et godt samspill mellim myndighetene og industrien, sier Støre til NTB.

Rekordstor interesse

At interessen for flytende havvind nå går til værs, bekrefter også den britiske eksperten på fornybar energi Melanie Onn.

– Flytende havvind er det heteste i Storbritannia for øyeblikket. Det er et logisk skritt å gå fra bunnfast til flytende havvind, sier hun og trekker fram Equinor-prosjektet Hywind Tampen.

Hywind Tampen er et flytende vindkraftverk i Tampen-området i Nordsjøen, som startet produksjon i november 2022.

– Det har vært en gamechanger, sier Onn.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Ostend-erklæringen

Også leder for Energy Systems Det Norske Veritas (DNV), Ditlev Engel, oppfordrer vindkraftindustrien til å tenke stort.

– Flytende havvind er mye mer anvendelig globalt enn bunnfast havvind. Ikke undervurder hvor raskt kostnadene kommer til å falle, utviklingen går i en fart vi tidligere ikke har sett, understreket han og viste til den såkalte Ostend-erklæringen.

Den ble undertegnet 18. mai av ni europeiske land, herunder Norge, som har gått sammen om en ambisjon om å produsere 120 gigawatt havvindkraft i Nordsjøen innen 2030, og 300 gigawatt innen 2050.

Lyse ut nye områder i 2025

I Norge er ambisjonen å produsere 30 gigawatt innen 2040. To områder, Utsira Nord og Sørlige Nordsjø II er allerede lyst ut for henholdsvis flytende og bunnfast havvind.

I 2025 skal det lyses ut nye områder for flytende havvind langs norskekysten helt opp til Finnmark, opplyser Støre.

Regjeringen er nå i gang med å vurdere hvor, sier han til NTB.

Samtidig ble det kjent tidligere denne uka at Equinor legger planene om den flytende havvindparken Trollvind på is. Kraftig økte kostnader og mangel på teknologi blir oppgitt som årsaker.

Ingen støtte til Trollvind

Støre sier til NTB at han beklager beslutningen.

– Det illustrerer at det er utfordringer både på kostnadssiden og på teknologi- og materialsiden. Veldig mange land skal nå gjøre det samme, bygge mer havvind samtidig, og det skaper flaskehalser, sier han.

Trollvind var planlagt uten statsstøtte. Det er ikke aktuelt å gå inn nå med statlige subsidier for å få prosjektet på skinner igjen, slår statsministeren fast.

– Men jeg håper at Equinor kommer tilbake og finner både teknologi og kostnadsmuligheter for å kunne gå i gang. Vi kan diskutere det da, sier Støre.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse