Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
01 august 2023 11:07
Del på Facebook
Posene blir dyrere. Illustrasjonsfoto: Lise Åserud / NTB
Posene blir dyrere. Illustrasjonsfoto: Lise Åserud / NTB

På forhånd holdt de store dagligvarekjedene den nye prisen på plast bæreposer hemmelig, men tirsdag ble det klart at alle la seg på samme pris.

4 kroner og 25 øre er den nye prisen for plastposene som samtidig er reklameplakater for Kiwi, Meny, Rema 1000 og Coop. Det viser en ringerunde som NTB har tatt.

Annonse
Annonse

Prisen økte tirsdag 1. august fordi kontingenten som forretningene må betale per pose til Handelens Miljøfond dobles, fra en til to kroner.

– Prisen på plastpose hos oss er nå på kr 4,25. Det tilsvarer kontingenten og momsen. Dette er et grep for å redusere plastforbruket, sier Line Aarnes, kategori- og innkjøpsdirektør i Rema 1000.

Fra mars 2019 og ut februar 2020 var prisen på handleposene hos Rema kr 1,60. Deretter økte prisen til to kroner og 1. januar 2022 til tre kroner.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

I 2022 brukte nordmenn 722 millioner plastposer, ifølge miljøfondet. Det vil si at hver person bruker 132 plastposer hvert år. Dette er en stor nedgang på 100 millioner poser fra 2021 til 2022, men det er altså ikke nok.

«Selv om utviklingen går i riktig retning, har vi fortsatt en stor jobb foran oss for å nå Norges plastposemål», skriver Handelens Miljøfond.

– Målet fra både EU og norske myndigheter er at forbruket skal ned på 40 poser per person per år, sier kommunikasjonssjef Nina Horn Hynne i Meny til NTB.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse