Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
01 august 2023 09:40
Del på Facebook
I juli mistet 15 personer livet i trafikkulykker på norske veier. Dette er fire flere enn i juli i fjor. Illustrasjonsfoto: Sandor Dahl / NTB
I juli mistet 15 personer livet i trafikkulykker på norske veier. Dette er fire flere enn i juli i fjor. Illustrasjonsfoto: Sandor Dahl / NTB

15 personer mistet livet på norske veier i juli. Dette er fire flere enn i fjor. Hittil i år har 67 personer omkommet i trafikken.

– Sommeren er høysesong for alvorlige trafikkulykker, og vi oppfordrer alle til å være ekstra oppmerksom i trafikken når vi nå går inn i den siste sommermåneden, sier direktør Nils Karbø i Statens vegvesen i en pressemelding.

Hittil i sommer – i juni og juli – har 27 personer omkommet i trafikken, viser Vegvesenets foreløpige tall. Det er to færre enn i fjor.

I 2022 omkom 47 personer i sommermånedene juni, juli og august.

Annonse
Annonse

Nesten halvparten av alle dødsulykkene hittil i år har vært møteulykker. 30 av de 67 omkomne har omkommet i en møteulykke. Samtidig har antallet omkomne motorsyklister blitt nesten halvert, fra 17 i fjor på samme tid til ni hittil i år.

Menn er fortsatt overrepresentert i statistikken, selv om antall kvinner har steget noe. I fjor omkom 51 menn og 14 kvinner fra januar til og med juli, mot 48 menn og 19 kvinner så langt i år.

Innlandet og Nordland er det to fylkene der flest har omkommet i trafikkulykker hittil i år, med henholdsvis elleve og ti omkomne, mens i Oslo har ingen mistet livet i trafikken.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse