Annonse
NTB
Artikkel
NTB
21 august 2023 18:49
Del på Facebook
Frp-leder Sylvi Listhaug ber Høyre garantere at de ikke vil samarbeide med MDG i de store byene. Foto: Annika Byrde / NTB
Frp-leder Sylvi Listhaug ber Høyre garantere at de ikke vil samarbeide med MDG i de store byene. Foto: Annika Byrde / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fremskrittspartiet krever at Høyre garanterer at de ikke vil samarbeide med MDG i de store byene. Høyre vil ikke gå med på kravet.

– Vi ønsker en garanti fra Oslo Høyres byrådslederkandidat Eirik Lae Solberg om at Høyre ikke vil samarbeide eller gå i byråd med MDG etter valget. Det fortjener velgerne et svar på, sier førstekandidat Magnus Birkelund i Oslo Frp til Aftenposten.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

MDG har styrt Oslo sammen med Arbeiderpartiet og SV siden 2015, men formelt er de et blokkuavhengig parti som kan samarbeide både med høyre- og venstresiden. Nå krever Birkelund og partileder Sylvi Listhaug garantier mot at Høyre ikke vil samarbeide med MDG i de store byene.

Listhaug krever en sentral stoppordre fra Høyre mot å sette seg rundt forhandlingsbordet med MDG.

Høyres nestleder Henrik Asheim vil ikke imøtekomme kravet fra Frp-lederen.

– Det ville være rart å nekte våre lokalpolitikere å sitte rundt et forhandlingsbord for å prøve å finne flertall for vår politikk, sier han.

Annonse
Annonse

Høyres byrådslederkandidat i Oslo, Eirik Lae Solberg, gir ingen eksplisitt garanti, men sier at det er unaturlig for Høyre å samarbeide med MDG.

– Høyre går til valg på et samarbeid med Venstre, Frp og KrF, sier han.

MDG-leder Arild Hermstad sier i en kommentar til NTB at MDG går til valg på «mer miljøvennlige, rettferdige og skapende byer, med bedre luft, flere grønne møteplasser og mindre sosial ulikhet».

– Det er det stikk motsatte av Frps politikk, og derfor vil vi ikke samarbeide med dem. Hvis Høyre og Venstre skal samarbeide med Frp, vil folk oppleve mer eksos, mer biltrafikk og større forskjeller, legger han til.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse