Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
21 august 2023 18:49
Del på Facebook
Frp-leder Sylvi Listhaug ber Høyre garantere at de ikke vil samarbeide med MDG i de store byene. Foto: Annika Byrde / NTB
Frp-leder Sylvi Listhaug ber Høyre garantere at de ikke vil samarbeide med MDG i de store byene. Foto: Annika Byrde / NTB

Fremskrittspartiet krever at Høyre garanterer at de ikke vil samarbeide med MDG i de store byene. Høyre vil ikke gå med på kravet.

– Vi ønsker en garanti fra Oslo Høyres byrådslederkandidat Eirik Lae Solberg om at Høyre ikke vil samarbeide eller gå i byråd med MDG etter valget. Det fortjener velgerne et svar på, sier førstekandidat Magnus Birkelund i Oslo Frp til Aftenposten.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

MDG har styrt Oslo sammen med Arbeiderpartiet og SV siden 2015, men formelt er de et blokkuavhengig parti som kan samarbeide både med høyre- og venstresiden. Nå krever Birkelund og partileder Sylvi Listhaug garantier mot at Høyre ikke vil samarbeide med MDG i de store byene.

Listhaug krever en sentral stoppordre fra Høyre mot å sette seg rundt forhandlingsbordet med MDG.

Høyres nestleder Henrik Asheim vil ikke imøtekomme kravet fra Frp-lederen.

– Det ville være rart å nekte våre lokalpolitikere å sitte rundt et forhandlingsbord for å prøve å finne flertall for vår politikk, sier han.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Høyres byrådslederkandidat i Oslo, Eirik Lae Solberg, gir ingen eksplisitt garanti, men sier at det er unaturlig for Høyre å samarbeide med MDG.

– Høyre går til valg på et samarbeid med Venstre, Frp og KrF, sier han.

MDG-leder Arild Hermstad sier i en kommentar til NTB at MDG går til valg på «mer miljøvennlige, rettferdige og skapende byer, med bedre luft, flere grønne møteplasser og mindre sosial ulikhet».

– Det er det stikk motsatte av Frps politikk, og derfor vil vi ikke samarbeide med dem. Hvis Høyre og Venstre skal samarbeide med Frp, vil folk oppleve mer eksos, mer biltrafikk og større forskjeller, legger han til.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse