Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
29 august 2023 11:38
Del på Facebook
Olje- og energidepartementet har fått inn 25 søknader for utvinningstillatelser på norsk sokkel. – Veldig bra, sier olje- og energiminister Terje Aasland (Ap) Foto: Rodrigo Freitas / NTB
Olje- og energidepartementet har fått inn 25 søknader for utvinningstillatelser på norsk sokkel. – Veldig bra, sier olje- og energiminister Terje Aasland (Ap) Foto: Rodrigo Freitas / NTB

Olje- og energidepartementet har mottatt 25 søknader om leting etter olje og gass i forhåndsdefinerte områder (TFO).

– Uten leting og nye funn vil vi verken kunne opprettholde produksjonen av olje og gass over tid eller videreutvikle petroleumssektoren og alle arbeidsplassene i næringen. At oljeselskapene viser så stor interesse for tildeling av nye utvinningstillatelser og leting på norsk sokkel, er derfor veldig bra, sier olje- og energiminister Terje Aasland (Ap) i en pressemelding

Annonse
Annonse

Dette er den årlige konsesjonsrunden for de mest kjente leteområdene på norsk sokkel og omfatter størstedelen av de tilgjengelige leteområdene.

I forbindelse med årets konsesjonsrunde ble det forhåndsdefinerte området utvidet i Barentshavet og Norskehavet.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Blant søkerne finner man tungvektere som Aker BP, Equinor, Shell og Vår Energi. Alle er fra før operatører på norske oljefelt.

– Dette viser at industrien har stor tro på norsk sokkel. Gjennom TFO bidrar myndighetene til at selskapene kan påvise og utvinne funn som ligger nær utbygd eller planlagt infrastruktur. Feltnær leting vil bidra til å forlenge levetiden til felt som allerede er i produksjon, sier direktør for næringspolitikk og kommunikasjon Torbjørn Giæver Eriksen i Offshore Norge til NTB.

Regjeringen tar sikte på å offentliggjøre hvilke selskaper som får utvinningstillatelser ved begynnelsen av 2024.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse