Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
30 august 2023 20:48
Del på Facebook
Anniken Huitfeldt (Ap) og mannen Ola Flem før Stortingets avslutningsmiddag for stortingsrepresentantene i september 2021. Arkivfoto: Naina Helen Jåma / NTB
Anniken Huitfeldt (Ap) og mannen Ola Flem før Stortingets avslutningsmiddag for stortingsrepresentantene i september 2021. Arkivfoto: Naina Helen Jåma / NTB

Ektemannen til Anniken Huitfeldt (Ap) har handlet flere aksjer som direkte påvirkes av regjeringens beslutninger, blant annet i våpen-, lakse- og oljesektoren.

Gjennom investeringsselskapet sitt Flemo AS har Huitfeldts ektemann, Ola Flem, foretatt mer enn 100 transaksjoner i aksjer siden kona ble utenriksminister i oktober for to år siden.

Annonse
Annonse

På grunn av Huitfeldts stilling som statsråd blir hun inhabil i saker som angår selskaper som ektemannen har investert i. Det innrømmet hun overfor VG onsdag.

Flem har blant annet handlet aksjer i våpenprodusenten Kongsberg Gruppen og børsnoterte lakseselskaper som Mowi, Grieg Seafood og Lerøy Seafood, viser listen over transaksjonene.

Disse er blant selskapene som er påvirket av politiske vedtak i regjeringen. Transaksjonene i lakseselskapene ble gjort både før og etter at regjeringen 28. september i fjor kom med forslag om grunnrenteskatten, skriver Finansavisen.

Annonse
Annonse

Flem har handlet aksjer i Vår Energi, som har virksomhet på fire olje- og gassfelt, tildelt av den norske regjeringen, påpeker avisen. Han har også handlet med Yara og Aker Solutions, der staten er stor eier i begge selskaper.

Huitfeldt sier at hun ble klar over omfanget av ektemannens investeringer etter de andre habilitetssakene i Støre-regjeringen denne sommeren. Hun varslet departementet, og lovavdelingen vurderte at hennes inhabilitet ikke kan ha virket inn hvis hun faktisk ikke var kjent med ektemannens interesser i bestemte selskaper.

Økokrim mener at det ikke er grunnlag for å vurdere om saken er knyttet til innsidehandel.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse