Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
28 september 2023 22:57
Del på Facebook
Arkivfoto: Saltdalshytte under oppføring på Oppdal. Foto: Steinar Melby, NettStudio
Arkivfoto: Saltdalshytte under oppføring på Oppdal. Foto: Steinar Melby, NettStudio

Saltdalshytta på Russånes i Nordland permitterer 50 ansatte. Fabrikken sysselsetter 62 årsverk, melder NRK.

– Det er bom stopp i hyttemarkedet. Du kan nesten kalle det kollaps, ifølge Norges Hytteforbund, skriver NRK.

Rusånes Fabrikker driver produksjon til Saltdalshytta, en av Norges største hytteprodusenter.

Daglig leder Stene Tømmeraas Bergsløkken i Rusånes Fabrikker peker på nedgang i etterspørsel etter hytter og hard rentepolitikk som årsaker til permitteringene.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– Etter sommeren har vi opplevd en bråstopp. Da hadde det allerede vært en nedgang på hyttemarkedet en stund, sier han.

NRK skriver at nyheten om permitteringen hos hytteprodusenten kommer bare to dager etter at vindusprodusenten Natre varsler om at 100 personer mister jobben i Hemnes. Fabrikken blir lagt ned etter nesten 100 års drift.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse