Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
30 september 2023 22:11
Del på Facebook
De tre dagligvaregigantene Coop, Rema 1000 og Norgesgruppen venter fortsatt på svar i saken om prissamarbeid.Foto: Terje Pedersen / NTB
De tre dagligvaregigantene Coop, Rema 1000 og Norgesgruppen venter fortsatt på svar i saken om prissamarbeid.Foto: Terje Pedersen / NTB

Tilbake i 2020 fikk Coop, Rema 1000 og Norgesgruppen varsel om gigantbøter for ulovlig prissamarbeid. Men utfallet i saken er fortsatt ikke klart.

– Vi jobber for fullt med saken, den er høyt prioritert. Det er en rekke grunner til at det ikke bør ta lengre tid enn nødvendig, men det bør også ta så lang tid at vi er sikre på at vi kommer til riktig konklusjon, sier avdelingsnestleder Magnus Friis Reitan i Konkurransetilsynet til Nettavisen.

I 2018 gikk Konkurransetilsynet til razzia hos de tre dagligvaregigantene. I desember 2020 varslet de kjedene om bøter på 21 milliarder kroner for samarbeidet innen bruken av prisjegere.

Slike ansatte skanner priser i butikkene, slik at kjedene kan ha kontroll på hverandres priser. Dette mener Konkurransetilsynet har blitt brukt til å presse opp prisene i butikk. Men tre år senere har de altså ikke konkludert i saken, og dermed er det ikke klart om det faktisk blir satt i verk slike bøter.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse