Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Redaksjonen
Artikkel
13 oktober 2023 13:33
Del på Facebook
Jernbanebrua over Gudbrandsdalslågen i Ringebu. Foto: Lars Skjeggestad Kleven / NTB
Jernbanebrua over Gudbrandsdalslågen i Ringebu. Foto: Lars Skjeggestad Kleven / NTB

Det haster med å bygge en midlertidig jernbanebru over Gudbrandsdalslågen i Ringebu. Hvis det drar ut i tid, frykter Samarbeidsforum for samferdsel Trøndelag og Møre og Romsdal at markedet for godstransport kan forsvinne for godt.

Bekymringen kommer fram i en felles uttalelse som er sendt til Samferdselsdepartementet.

Fylkesordførerne i de to fylkene er utålmodige og sier situasjonen er kritisk. De vil ha tilbake den gjennomgående togtrafikken på Raumabanen og Dovrebanen.

– Årlig har godstogtransporten på Raumabanen erstattet 10.000 lastebilvogntog gjennom Romsdalen og Gudbrandsdalen. Godstransporten på Raumabanen står i fare for å forsvinne helt hvis det ikke snart blir bygget en jernbanebru over Lågen. Da må godset over på E136/E6 og på de mange tusen vogntoga. Det vil være alvorlig både for trafikksikkerhet, klima og miljø, sier fylkesordfører Line Hatmosø Hoem i Møre og Romsdal fylkeskommune.

Fylkesordfører Tore O. Sandvik i Trøndelag mener godstogselskapene må få hjelp.

– Regjeringen må så raskt som mulig få på plass en kompensasjonsordning for togselskapene som nå ikke kan kjøre godstrafikk på tognettet. Dette slik at selskapene kan starte opp godstransporten så snart brua er på plass, sier Sandvik.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse