Møre og Romsdal fylkeskommune ønsker en smidig og gradvis overgang til utslippsfri skipstrafikk i verdensarvfjordene.
Det vedtok fylkesutvalget onsdag 4. oktober i en høringsuttalelse til Sjøfartsdirektoratets forslag om innretning av nullutslipp i verdensarvfjordene fra 2026, som Stortinget vedtok i mai 2018.
Politikerne ga tilslutning til fylkeskommunedirektørens bekymring for konsekvensene av nullutsleppsvedtaket, og frustrasjonen som oppleves lokalt i Geiranger, i verdensarvkommunene Stranda og Fjord, og på fylkeskommunalt nivå når det gjelder den manglende responsen fra nasjonale myndigheter.
Tiden er knapp
«Fylkeskommunedirektøren frykter at tiden nå er for knapp til å kunne håndtere den nødvendige omstillingen til et nullutslippsregime», ifølge saksfremlegget. Og: Ettersom teknologien for fullstendig utslippsfri skipstrafikk ikke er tatt i bruk, vil et nullutslepp i verdensarvfjordene allerede fra 2026 føre til at cruisetrafikken i verdensarvfjordene i praksis blir avviklet fra samme år. Det vil i så fall få stor negativ samfunnsmessig betydning.
Utvalget vil at det åpnes for overgangsordninger fram til teknologien er på plass. Blant annet at det ut 2035 blir tillatt med biogass som drivstoff og at flytende biodrivstoff blir sidestilt med biogass. Dersom overgangsordninger for drivstoff ikke er mulig, ønsker Møre og Romsdal fylkeskommune subsidiært at reglene i en overgangsperiode blir differensiert for ulike deler av fjordsystemet, slik at skipstrafikken kan gå til Hellesylt for omlasting til utslippsfrie fartøy på Geirangerfjorden.
Vedtak i Stortinget
Stortinget vedtok i mai 2018 at skipstrafikken på verdensarvfjordene fra 2026 skal være utslippsfri. Dette blei i nye vedtak utdjupa i februar 2021 der Stortinget ber regjeringa bidra til gjennomføring av tiltak for å redusere utsleppa, og foreslå tiltak som sikrar verdsarvfjordane som anløpshamn for cruisebåtar også etter 2026.