Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Redaksjonen
Artikkel
13 oktober 2023 14:00
Del på Facebook
Foto: Halvard Alvik / NTB
Foto: Halvard Alvik / NTB

Møre og Romsdal fylkeskommune ønsker en smidig og gradvis overgang til utslippsfri skipstrafikk i verdensarvfjordene.

Det vedtok fylkesutvalget onsdag 4. oktober i en høringsuttalelse til Sjøfartsdirektoratets forslag om innretning av nullutslipp i verdensarvfjordene fra 2026, som Stortinget vedtok i mai 2018.

Politikerne ga tilslutning til fylkeskommunedirektørens bekymring for konsekvensene av nullutsleppsvedtaket, og frustrasjonen som oppleves lokalt i Geiranger, i verdensarvkommunene Stranda og Fjord, og på fylkeskommunalt nivå når det gjelder den manglende responsen fra nasjonale myndigheter.

Tiden er knapp

«Fylkeskommunedirektøren frykter at tiden nå er for knapp til å kunne håndtere den nødvendige omstillingen til et nullutslippsregime», ifølge saksfremlegget. Og: Ettersom teknologien for fullstendig utslippsfri skipstrafikk ikke er tatt i bruk, vil et nullutslepp i verdensarvfjordene allerede fra 2026 føre til at cruisetrafikken i verdensarvfjordene i praksis blir avviklet fra samme år. Det vil i så fall få stor negativ samfunnsmessig betydning.

Utvalget vil at det åpnes for overgangsordninger fram til teknologien er på plass. Blant annet at det ut 2035 blir tillatt med biogass som drivstoff og at flytende biodrivstoff blir sidestilt med biogass. Dersom overgangsordninger for drivstoff ikke er mulig, ønsker Møre og Romsdal fylkeskommune subsidiært at reglene i en overgangsperiode blir differensiert for ulike deler av fjordsystemet, slik at skipstrafikken kan gå til Hellesylt for omlasting til utslippsfrie fartøy på Geirangerfjorden.

Vedtak i Stortinget

Stortinget vedtok i mai 2018 at skipstrafikken på verdensarvfjordene fra 2026 skal være utslippsfri. Dette blei i nye vedtak utdjupa i februar 2021 der Stortinget ber regjeringa bidra til gjennomføring av tiltak for å redusere utsleppa, og foreslå tiltak som sikrar verdsarvfjordane som anløpshamn for cruisebåtar også etter 2026.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse