Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Redaksjonen
Artikkel
23 oktober 2023 15:07
Del på Facebook
F.v. komitemedlem Frank Sve (Frp), leder av samferdselsutvalget Hans Olav Myklebust (Frp), komitemedlem Geir Inge Lien (Sp), seksjonsleder Hilde Johanne Svendsen i Møre og Romsdal fylkeskommune og Tore Johan Øvstebø, som representerte Regionbynettverket. Foto: Møre og Romsdal fylkeskommune
F.v. komitemedlem Frank Sve (Frp), leder av samferdselsutvalget Hans Olav Myklebust (Frp), komitemedlem Geir Inge Lien (Sp), seksjonsleder Hilde Johanne Svendsen i Møre og Romsdal fylkeskommune og Tore Johan Øvstebø, som representerte Regionbynettverket. Foto: Møre og Romsdal fylkeskommune

I møtet med transport- og kommunikasjonskomiteen var innspillet klart fra den nyvalgte lederen av samferdselsutvalget, Hans Olav Myklebust (Frp): I statsbudsjettet må det legges inn økte bevilgninger til fylkesvegnettet og midler til den underfinansierte ferjedriften.

Tirsdag 17. oktober ble Myklebust valgt til leder av samferdselsutvalget. Torsdag la han fram Møre og Romsdals utfordringer innen samferdsel i møte med transport- og kommunikasjonskomiteen. Det gjorde han sammen med seksjonsleder Hilde Johanne Svendsen i Møre og Romsdal fylkeskommune og Tore Johan Øvstebø, som representerte Regionbynettverket.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– Dersom det ikke nå er klart en ny ordning for å hente inn vedlikeholdsslepet på fylkesvei, så kan tilskuddet til fylkesveier styrkes allerede for 2024 som en strakstiltak, var budskapet fra delegasjonen fra Møre og Romsdal, som innspill til det framlagte forslaget til statsbudsjett.

Myklebust sa at ferjedriften er kraftig underfinansiert. For 2023 var underfinansieringen beregnet til om lag 260 millioner kroner, noe som forverres i 2024. Underfinansiering i ferjedriften betyr at andre ansvarsområder i fylkeskommunen må være med på å finansiere ferjetilbudet som er nødvendig for innbyggere og næringsliv, alternativt må fylkeskommunen kutte i ferjetilbudet.

Annonse
Annonse

I møtet med komiteen pekte Myklebust også på at det må bevilges planleggingsmidler til rv15 Strynefjellet, og der armen til Geiranger må være en del av planleggingen, han nevnte rassikring generelt og Trollstigen spesielt, E136 opp Romsdalen, og han snakket om tunnelsikring som en viktig del av underfinansieringen av fylkesvegnettet. Ventede kostnader for tunneloppgradering i Møre og Romsdal er om lag 3,6 milliarder kroner for det som står igjen fra og med 2024.

Stortingsrepresentantene Frank Sve (Frp) og Geir Inge Lien (Sp) er begge medlemmer av transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, og var til stede på møtet.

Regionbynettverket, som Tore Johan Øvstebø er politisk- og administrativ leder for, jobber for målet om muligheten til å inngå partnerskap med Staten for bærekraftig utvikling av byene.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse