Annonse
Kurt Helge Røsand
Artikkel
Kurt Helge Røsand
23 oktober 2023 15:07
Del på Facebook
F.v. komitemedlem Frank Sve (Frp), leder av samferdselsutvalget Hans Olav Myklebust (Frp), komitemedlem Geir Inge Lien (Sp), seksjonsleder Hilde Johanne Svendsen i Møre og Romsdal fylkeskommune og Tore Johan Øvstebø, som representerte Regionbynettverket. Foto: Møre og Romsdal fylkeskommune
F.v. komitemedlem Frank Sve (Frp), leder av samferdselsutvalget Hans Olav Myklebust (Frp), komitemedlem Geir Inge Lien (Sp), seksjonsleder Hilde Johanne Svendsen i Møre og Romsdal fylkeskommune og Tore Johan Øvstebø, som representerte Regionbynettverket. Foto: Møre og Romsdal fylkeskommune
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I møtet med transport- og kommunikasjonskomiteen var innspillet klart fra den nyvalgte lederen av samferdselsutvalget, Hans Olav Myklebust (Frp): I statsbudsjettet må det legges inn økte bevilgninger til fylkesvegnettet og midler til den underfinansierte ferjedriften.

Tirsdag 17. oktober ble Myklebust valgt til leder av samferdselsutvalget. Torsdag la han fram Møre og Romsdals utfordringer innen samferdsel i møte med transport- og kommunikasjonskomiteen. Det gjorde han sammen med seksjonsleder Hilde Johanne Svendsen i Møre og Romsdal fylkeskommune og Tore Johan Øvstebø, som representerte Regionbynettverket.

Annonse
Annonse

– Dersom det ikke nå er klart en ny ordning for å hente inn vedlikeholdsslepet på fylkesvei, så kan tilskuddet til fylkesveier styrkes allerede for 2024 som en strakstiltak, var budskapet fra delegasjonen fra Møre og Romsdal, som innspill til det framlagte forslaget til statsbudsjett.

Myklebust sa at ferjedriften er kraftig underfinansiert. For 2023 var underfinansieringen beregnet til om lag 260 millioner kroner, noe som forverres i 2024. Underfinansiering i ferjedriften betyr at andre ansvarsområder i fylkeskommunen må være med på å finansiere ferjetilbudet som er nødvendig for innbyggere og næringsliv, alternativt må fylkeskommunen kutte i ferjetilbudet.

Annonse
Annonse

I møtet med komiteen pekte Myklebust også på at det må bevilges planleggingsmidler til rv15 Strynefjellet, og der armen til Geiranger må være en del av planleggingen, han nevnte rassikring generelt og Trollstigen spesielt, E136 opp Romsdalen, og han snakket om tunnelsikring som en viktig del av underfinansieringen av fylkesvegnettet. Ventede kostnader for tunneloppgradering i Møre og Romsdal er om lag 3,6 milliarder kroner for det som står igjen fra og med 2024.

Stortingsrepresentantene Frank Sve (Frp) og Geir Inge Lien (Sp) er begge medlemmer av transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, og var til stede på møtet.

Regionbynettverket, som Tore Johan Øvstebø er politisk- og administrativ leder for, jobber for målet om muligheten til å inngå partnerskap med Staten for bærekraftig utvikling av byene.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har fått med meg alt, også at du konstruerer di eiga kuvøse for å dyrke agendaen din.Ja, eg har ...
Terje Sundsbø 1 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu har ennå ikke fått med deg at jeg diskuterer KS2-rapporten, og utsagnene fra den? Referansegrunnlaget er like usikkert i KS2-rapporten ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDersom du har følgt med I timen har eg sitert frå dokumentet som SVV presenterte i oppstartsmøtet med skisse til ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrHvis det er svært få referanseprosjekt som kan verifisere kostnadskalkylene fra SVV, så gjelder jo det samme også for KS2-rapporten. ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøKS2 rapporten uttaler eksplisitt at der er svært få referanseprosjekt som kan verifisere kostnadskalkylene frå SVV som ligg til grunn ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu tar fullstendig feil. Møreaksen i sin nåværende form er svært meningsfull. Derfor vil Høyre gjeninnføre E39 Vik-Molde i NTP. ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse