I møtet med transport- og kommunikasjonskomiteen var innspillet klart fra den nyvalgte lederen av samferdselsutvalget, Hans Olav Myklebust (Frp): I statsbudsjettet må det legges inn økte bevilgninger til fylkesvegnettet og midler til den underfinansierte ferjedriften.
Tirsdag 17. oktober ble Myklebust valgt til leder av samferdselsutvalget. Torsdag la han fram Møre og Romsdals utfordringer innen samferdsel i møte med transport- og kommunikasjonskomiteen. Det gjorde han sammen med seksjonsleder Hilde Johanne Svendsen i Møre og Romsdal fylkeskommune og Tore Johan Øvstebø, som representerte Regionbynettverket.
– Dersom det ikke nå er klart en ny ordning for å hente inn vedlikeholdsslepet på fylkesvei, så kan tilskuddet til fylkesveier styrkes allerede for 2024 som en strakstiltak, var budskapet fra delegasjonen fra Møre og Romsdal, som innspill til det framlagte forslaget til statsbudsjett.
Myklebust sa at ferjedriften er kraftig underfinansiert. For 2023 var underfinansieringen beregnet til om lag 260 millioner kroner, noe som forverres i 2024. Underfinansiering i ferjedriften betyr at andre ansvarsområder i fylkeskommunen må være med på å finansiere ferjetilbudet som er nødvendig for innbyggere og næringsliv, alternativt må fylkeskommunen kutte i ferjetilbudet.
I møtet med komiteen pekte Myklebust også på at det må bevilges planleggingsmidler til rv15 Strynefjellet, og der armen til Geiranger må være en del av planleggingen, han nevnte rassikring generelt og Trollstigen spesielt, E136 opp Romsdalen, og han snakket om tunnelsikring som en viktig del av underfinansieringen av fylkesvegnettet. Ventede kostnader for tunneloppgradering i Møre og Romsdal er om lag 3,6 milliarder kroner for det som står igjen fra og med 2024.
Stortingsrepresentantene Frank Sve (Frp) og Geir Inge Lien (Sp) er begge medlemmer av transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, og var til stede på møtet.
Regionbynettverket, som Tore Johan Øvstebø er politisk- og administrativ leder for, jobber for målet om muligheten til å inngå partnerskap med Staten for bærekraftig utvikling av byene.