Nav gir flere avslag i yrkesskadesaker nå enn før. Sentralisering av saksbehandlingen kan være noe av forklaringen.
Før ble yrkesskadesakene behandlet på de over 100 ulike Nav-kontorene. Det ble gradvis sentralisert, og i 2015 ble behandlingen av yrkesskadesaker flyttet til to enheter.
I 2013 leverte 50.374 personer inn melding om yrkesskade til Nav. Da fikk 13 prosent avslag. I 2022 var antallet 45.074. 31 prosent fikk avslag. Det viser tall Klassekampen har fått av Nav.
Jens S. Mykland, jurist og fagansvarlig for yrkesskade i Nav, peker på en sentralisering av saksbehandlingen som en del av bakgrunnen for økningen i avslag.
– Det har gitt et større og mer robust fagmiljø som gir mer lik behandling av sakene. Tidligere så man ganske store forskjeller i innvilgede og avslåtte på de forskjellige enhetene, sier han.
(©NTB)