Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
02 november 2023 08:53
Del på Facebook
31 prosent av dem som søkte om yrkesskadeerstatning, fikk avslag. Foto: Gorm Kallestad / NTB
31 prosent av dem som søkte om yrkesskadeerstatning, fikk avslag. Foto: Gorm Kallestad / NTB

Nav gir flere avslag i yrkesskadesaker nå enn før. Sentralisering av saksbehandlingen kan være noe av forklaringen.

Før ble yrkesskadesakene behandlet på de over 100 ulike Nav-kontorene. Det ble gradvis sentralisert, og i 2015 ble behandlingen av yrkesskadesaker flyttet til to enheter.

I 2013 leverte 50.374 personer inn melding om yrkesskade til Nav. Da fikk 13 prosent avslag. I 2022 var antallet 45.074. 31 prosent fikk avslag. Det viser tall Klassekampen har fått av Nav.

Jens S. Mykland, jurist og fagansvarlig for yrkesskade i Nav, peker på en sentralisering av saksbehandlingen som en del av bakgrunnen for økningen i avslag.

– Det har gitt et større og mer robust fagmiljø som gir mer lik behandling av sakene. Tidligere så man ganske store forskjeller i innvilgede og avslåtte på de forskjellige enhetene, sier han.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse