De største dagligvarekjedene melder om lavere salgstall for vegetarprodukter. Matforsker tror trenden er starten på en større endring i industrien.
Produkter som skal fungere som et plantebasert alternativ til kjøttprodukter, som vegetarburgere, veganske pølser og plantebasert melk har hatt en eventyrlig salgsvekst. Nå ser det ut til at trenden har snudd, ifølge landets største dagligvarekjeder.
– Når vi ser på salgstall hittil i år, så kan det virke som vegetar/vegan-trenden er avtagende, sier kommunikasjonssjef i Norgesgruppen, Kine Søyland til E24.
Matforsker i Nofima, Paula Varela-Tomasco er ikke overrasket over trenden som hun sier er internasjonal. Hun tror det er to klare grunner til utviklingen, smaksopplevelse og graden av prosessering.
– Smak og tekstur på vegetarproduktene som burger og pølse er fremdeles langt fra deres kjøttkonkurrenter, sier matforskeren.
– Og selv om produktene blir sett på som mer bærekraftige enn kjøttprodukter, blir de ikke sett på som sunnere. Dette er på grunn av de lange ingredienslistene på produktene, sier Varela-Tomasco til E24.
(©NTB)