Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
03 november 2023 11:03
Del på Facebook
Sammenlignet med oktober i fjor er det 8700 flere personer som er registrert som helt ledige hos Nav, forteller arbeids- og velferdsdirektør Hans Christian Holte. Foto: Javad Parsa / NTB
Sammenlignet med oktober i fjor er det 8700 flere personer som er registrert som helt ledige hos Nav, forteller arbeids- og velferdsdirektør Hans Christian Holte. Foto: Javad Parsa / NTB

Antallet helt ledige og arbeidssøkere på tiltak hos Nav økte med 1300 personer i oktober. Ledigheten har økt mest innen bygg- og anleggsbransjen.

–  Hvis vi sammenligner dagens situasjon på arbeidsmarkedet med oktober i fjor, er 8700 flere personer nå registrert som helt ledige eller arbeidssøkere på tiltak, sier Nav-direktør Hans Christian Holte i en pressemelding.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

65.000 personer var registrert som helt ledige eller arbeidssøkere på arbeidsmarkedstiltak hos Nav ved utgangen av oktober. Det er en økning på 1300 personer fra måneden før.

Det er i bygg og anlegg og innen ingeniør- og IKT-fag at ledigheten har økt mest.

– Dette er en utvikling vi følger tett med på, og senest forrige uke hadde næringsministeren og jeg et møte med partene om situasjonen i bygg- og anleggsbransjen, sier arbeids- og inkluderingsminister Tonje Brenna (Ap) til NTB.

Andelen ukrainere i jobb øker

Arbeidsledigheten øker også blant innvandrere, noe som henger sammen med at stadig flere flyktninger fra Ukraina melder seg hos Nav.

Nye beregninger fra SSB viser også at andelen ukrainere som har kommet seg ut i jobb i Norge, har økt det siste halvåret. En av fem ukrainere mellom 20 og 66 år er nå i arbeid.

– Dette går altså riktig vei, samtidig som vi ønsker oss enda høyere tall. Regjeringen vil derfor intensivere innsatsen for at ukrainere kommer raskere inn i jobb, sier Brenna.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Ulikheter i fylkene

Totalt, medregnet personer som er delvis ledige, var det 86.400 registrerte arbeidssøkere hos Nav ved utgangen av oktober. Det utgjør 2,9 prosent av arbeidsstyrken.

Antallet helt ledige og arbeidssøkere på tiltak økte i alle fylker bortsett fra Nordland i oktober.

Økningen var størst i Troms og Finnmark, med 6 prosent flere ledige.

Nordland og Trøndelag har den laveste ledigheten, med 1,7 prosent av arbeidsstyrken hver.

Økt ledighet i alle Oslo-bydeler

I oktober var bruttoledigheten høyest i Oslo med 2,8 prosent av arbeidsstyrken.

Ledigheten er høyest i bydelene Søndre Nordstrand og Stovner, men sammenlignet med oktober i fjor øker den i alle bydelene.

– Høye renter og en urolig omverden bidrar til lavere investeringslyst og generell usikkerhet. Det kan føre til at bedriftene etterspør færre folk. Vi ser også en økende ubalanse mellom det arbeidsgiverne etterspør, og kvalifikasjonene hos arbeidssøkerne som er ledige. Vi tror at ledigheten vil øke noe i tiden fremover, sier fungerende direktør Magnus Askim i Nav Oslo i en pressemelding.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse