Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
20 desember 2023 10:41
Del på Facebook
Olje- og energiminister Terje Aasland (Ap) er fornøyd med at planene om statsstøtte på opptil 23 milliarder kroner for et havvindprosjekt i Nordsjøen er godkjent av Esa. Arkivfoto: Terje Pedersen / NTB
Olje- og energiminister Terje Aasland (Ap) er fornøyd med at planene om statsstøtte på opptil 23 milliarder kroner for et havvindprosjekt i Nordsjøen er godkjent av Esa. Arkivfoto: Terje Pedersen / NTB

Eftas overvåkingsorgan Esa har godkjent en mulig statsstøtte til et havvindprosjekt i Nordsjøen – Sørlige Nordsjø II.

Kostnadsrammen for støtten er på totalt 23 milliarder kroner.

Godkjenningen fra Esa er en viktig forutsetningen for at auksjonen for prosjektet kan gå sin gang, ifølge olje- og energiminister Terje Aasland (Ap).

– Jeg er glad for at dette nå er på plass, og vil takke Esa for en god prosess, sier Aasland i en pressemelding.

Sju aktører har søkt om å få delta i auksjonen om prosjektet. Søknadene er til vurdering, og Olje- og energidepartementet opplyser at det vil så snart som mulig, offentliggjøre hvilke søkere som er kvalifisert til å delta i auksjonen.

Statsstøtten som Esa har godkjent, innebærer at staten tar en del av den økonomiske risikoen som knyttet til markedsprisen for strøm.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse