Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
23 desember 2023 10:10
Del på Facebook
Istedenfor å redusere og felle antall rovdyr i områder med tamreindrift, bør rovdyr som jerv og gaupe (bildet), heller flyttes til andre områder i landet med få eller ingen rovdyr. Det mener både SV og Naturvernforbundet. Foto: Heiko Junge / NTB
Istedenfor å redusere og felle antall rovdyr i områder med tamreindrift, bør rovdyr som jerv og gaupe (bildet), heller flyttes til andre områder i landet med få eller ingen rovdyr. Det mener både SV og Naturvernforbundet. Foto: Heiko Junge / NTB

SV vil redusere antallet rovdyr i reinbeiteområder ved å flytte jerv og gaupe til rovdyrfrie områder i Sør-Norge, som Hardangervidda.

SV reagerer på at regjeringen i sin tiltakspakke for å tilpasse vindmølleparker til reindrift foreslår å redusere rovdyrbestanden om reindriften aksepterer vindkraft i sine områder.

Annonse
Annonse

Stortingsrepresentant Lars Haltbrekken – som sitter i miljø- og energikomiteen – kaller forslaget for usmakelig, skriver Klassekampen.

SV vil heller flytte rovdyrene, og Haltbrekken peker på at det er flere områder her til lands hvor det er få eller ingen rovdyr, som for eksempel Hardangervidda, Vestlandet og Sørlandet.

– Jerv og gaupe vil kunne komme til god nytte på Hardangervidda. Der sliter villreinstammen med sykdom som skrantesyke. Rovdyr ville tatt ut svake dyr og ordnet opp på naturens premisser, sier Haltbrekken.

Annonse
Annonse

Heller ikke leder Truls Gulowsen i Naturvernforbundet ønsker å redusere rovdyrbestanden, men synes det er bedre å heller flytte rovdyrene.

– Vi vil opprettholde dagens antall rovdyr og helst øke bestandene. Det behøver ikke skje på beitearealene til tamreindriften, sier han.

– Det finnes ingen gode biologiske grunner til at jerv og gaupe ikke kan være på Hardangervidda. Villreinen der har tidligere i tusenvis av år sameksistert med rovdyr, sier Gulowsen, og peker på at det er enorme arealer som i dag ikke har rovdyr, men der det har vært rovdyr tidligere.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse